Dataveistos havainnollistaa liikevirtojen ja ilmanlaadun syklin Triplassa

Miltä data näyttää ja kuulostaa? Sitä voi testata kauppakeskus Triplassa vuorovaikutteisessa datainstallaatiossa.
Data Sculpture by Department of Media for Mall of Tripla shows the cyclic data on air quality and traffic flows in the shopping centre
Kuva: Sonya Mantere

Triplan Pulssi on Aalto-yliopiston äänisuunnittelun ja visuaalisen viestinnän suunnittelun opiskelijoiden ja opettajien luoma installaatio, joka tekee näkyväksi ilmanlaadun ja liikevirtojen aaltoilevaa vaihtelua äänen ja valon avulla. Installaation 24 tunnin kello piirtää käyrää mitatuista arvoista sekä tulkitsee ne samanaikaisesti musiikkina.

Teos aktivoituu liikkeestä: kun kävijä liikkuu lähemmäs tai kauemmas, tiedot näkyvät installaatiossa sekä väreinä rengasnäytöllä että kuuluvat ääninä. Kauppakeskuksen tiloissa liikkuvan väkimäärän muutos vaikuttaa arvojen vaihteluun, joka on myös havaittavissa syklisyytenä: lounasaikaan ja työajan päättymiseen ihmiset liikkuvat enemmän.

Installaatio hyödyntää Helsingin yliopiston kehittämän MegaSense-alustan avulla koottuja mittauksia Mall of Triplasta. Ilmanlaatua, melua ja ihmismassojen liikettä seurattiin kesäkuusta syyskuuhun 2020. Mittaamiseen tarvittavat, 5G-verkkoa hyödyntävät sensorit asennettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin, Mall of Triplan, YIT:n ja Telian kanssa.

Ympäristöön liittyvä tieto on yhä merkityksellisempää ja se kiinnostaa myös kaupunkilaisia. Monisyisen tiedon esittäminen kiinnostavalla tavalla on kuitenkin haasteellista.

”Meitä kiinnostaa, miten kaupunkiympäristössä syntyvää tietoa voidaan käsitteellistää. Haluamme kannustaa sen esille tuomiseen ja hyödyntämiseen liiketoiminnassa sekä uusissa palveluissa, ehkä yllättävilläkin tavoilla”, kertoo älykkäiden kaupunkiratkaisujen erityisasiantuntija Kalle Toivonen Helsingin kaupungista.

”Luovien ratkaisujen avulla on mahdollista esittää muuten vaikeasti ymmärrettäviä kokonaisuuksia. Monialaisen tiimimme luoman installaation avulla kuka tahansa pääsee aiheen äärelle audiovisuaalisen elämyksen kautta”, sanoo professori Rupesh Vyas Aalto-yliopistosta.

”On mielenkiintoista olla mukana tällaisessa uudenlaisessa hankkeessa, joka yhdistää ihmisten käyttäytymiseen, älykkäisiin kiinteistöihin ja kaupunkiympäristöön liittyvää dataa esittäen ne luovalla tavalla. Mall of Tripla on moderni kaupunkikeskus, joka on suunnannäyttäjä monella saralla. Siksi onkin hyvin mielenkiintoista toimia alustana uusille kaupunkiympäristöön liittyvän tiedon tutkimiselle”, kertoo Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki.

Triplan Pulssi on esillä Mall of Triplassa Kulttuuriaukiolla 4. kerroksessa toukokuun loppuun saakka.

Aalto-yliopiston työryhmä:

Olli Ketonen, äänisuunnittelu ja ohjelmointi
Kalle Järvenpää, muotoilu ja rakennus
Koray Tahiroğlu, äänisuunnittelun ohjaus
Nicola Cerioli, datavisualisoinnin ohjaus
Rupesh Vyas, ohjaus ja konseptisuunnittelu

Yhteystiedot:

ProfessoriRupesh Vyas, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 050 5988 032

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa