Ohjelmointikisa kehittää nuoren ohjelmointitaitoja ja voi taata jopa opiskelupaikan

Datatähti on luonteva reitti tekniikan alan opintoihin ja esimerkiksi huippukoodarin uralle, muistuttaa tietotekniikan laitoksen apulaisprofessori Jukka Suomela.
Henrik Aalto, Roope Salmi and Unto Karila sitting on the stairs and showing their certificates
Henrik Aalto, Roope Salmi ja Unto Karila olivat tämän vuoden Datatähti-kisan kärkikolmikko. Kuva: Jukka Suomela / Aalto-yliopisto

Peruskoululaisten ja lukiolaisten ohjelmointikilpailu Datatähden vuoden 2020 loppukilpailu käytiin Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella sunnuntaina 9. helmikuuta. Loppukilpailun voitti Otaniemen lukiota käyvä Roope Salmi, joka on menestynyt kisassa myös kolmena edellisvuonna. Tänä vuonna toiseksi ylsi Henrik Aalto Munkkiniemen yhteiskoulusta ja kolmanneksi Unto Karila Tapiolan lukiosta.

Kärkikolmikko palkittiin rahapalkinnoilla, ja kymmenen parhaiten pärjännyttä voi hakea suoraan opiskelemaan teknillistä tai matemaattis-luonnontieteellistä alaa monessa suomalaisyliopistossa. Datatähden osallistujista valitaan myös Suomen joukkueet kansainvälisiin ohjelmointikilpailuihin Baltic Olympiad in Informaticsiin (BOI) ja International Olympiad in Informaticsiin (IOI). Vuonna 2020 BOI järjestetään Latviassa ja IOI Singaporessa.

Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen apulaisprofessori Jukka Suomela on ollut jo vuosia mukana järjestämässä Datatähteä. Tänä vuonna kisaa olivat järjestämässä Suomelan ohella Heikki Hyyrö Tampereen yliopistosta, Antti Laaksonen Helsingin yliopistosta sekä useat vapaaehtoiset kisakoodarit, joista osa opiskelee Aallossa.

”Oma ensikosketukseni kisaan oli siihen aikaan, kun ohjelmointitehtävän ratkaisu lähetettiin 3,5 tuuman levykkeellä postissa kilpailun järjestäjille. Nykyään kisaajat saavat palautteen automaattisesti muutamassa sekunnissa ja loppukisaa voi seurata reaaliajassa Youtubessa”, Suomela sanoo.

Hän huomauttaa, että yliopistoissa menestystä ohjelmointikisassa arvostetaan suuresti. Kilpailutehtävien tekeminen kehittää paitsi ohjelmointitaitoja myös kykyä ratkoa matemaattisia ja loogisia päättelytehtäviä. ”Molemmista on nykyään iso ilo kaikilla tekniikan ja luonnontieteiden aloilla.”

Datatähti toimii luontevana reittinä tekniikan alan opintoihin ja niiden kautta vaikkapa huippukoodariksi yritysmaailmaan tai algoritmitutkijaksi akateemiseen maailmaan. ”Kisamenestys CV:ssä auttaa tehokkaasti erottumaan muista”, Suomela sanoo.

Datatähteen voi helposti osallistua kuka tahansa ohjelmointia taitava lukiolainen tai peruskoululainen, sillä alkukilpailu järjestetään verkossa. Ohjelmointiosaamista voi kartuttaa erilaisten verkkokurssien avulla sekä kisakoodaus.fi-verkkosivustolla.

Suomela muistuttaa ohjelmoinnin ja algoritmien ongelmanratkaisun olevan ennen kaikkea taitolaji: pitkälle pääsee aloittamalla varhain ja harjoittelemalla säännöllisesti. ”Ohjelmointikisat ja niihin liittyvä valmennus tarjoavat ohjelmoinnista kiinnostuneille koululaisille kannustavan tavan kehittää omaa osaamista.”

Datatähden kautta opiskelijaksi Aaltoon?

Datatähti-kilpailun perusteella voi tulla suoraan hyväksytyksi seuraaviin Aallon hakukohteisiin:

• Automaatio- ja informaatioteknologia
  • Bioinformaatioteknologia
  • Elektroniikka ja sähkötekniikka
  • Kemian tekniikka
  • Energia- ja ympäristötekniikka
  • Kone- ja rakennustekniikka
  • Rakennettu ympäristö
  • Teknillinen fysiikka ja matematiikka
  • Tietotekniikka

Lisäksi Datatähti-kilpailun perusteella voi hakea opiskelemaan kauppatieteiden suomenkieliseen kandiohjelmaan.

Datatähti-kilpailun perusteella valittavilta edellytetään, että he ovat sijoittuneet kymmenen parhaan joukkoon joku lukion 2. tai 3. luokalla. Hakea täytyy samana vuonna kuin valmistuu ylioppilaaksi, joten esimerkiksi kevään 2020 yhteishaussa opiskelupaikkaa voivat hakea joko syksyllä 2019 tai keväällä 2020 ylioppilaaksi valmistuneet.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.