Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena ovat keskimäärin keskinkertaisella tasolla
![Henkilö työskentelee sekä kannettavalla tietokoneella että iPadillä.](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_567w_354h_n/public/2023-04/Photo_Kalle_Kataila-2462.jpg?h=ac778ff2&itok=NqUQDyoz)
Loppuvuodesta 2022 suomalaisyritysten keskuudessa toteutettu Markkinoinnin tila -kyselytutkimus nosti esiin erityisesti markkinoinnin analytiikan hyödyntämiseen liittyviä haasteita.
”Vaikka asiakasdataa kerätään yrityksissä monipuolisesti, koettiin kehitystarpeita olevan erityisesti analyyttisissä tekniikoissa, joita tarvitaan datan hyödyntämiseen päätöksenteossa. Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena olivatkin keskimäärin keskinkertaisella tasolla, vaikka vaihtelu yksittäisten yritysten välillä on toki suurta”, kertoo tutkimuksen sisällöstä ja analyysistä vastannut professori (associate) Johanna Frösén.
Erityisiä tutkimuksessa esiin nousseita kehityskohteita ovat yritysten (ja muiden organisaatioiden) välinen yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä; analytiikan laaja-alaisempi hyödyntäminen päätöksenteossa; sekä analyyttisen osaamisen hyödyntäminen erityisesti markkinatilanteiden muutosten tunnistamisessa ja ennakoinnissa.
Johanna Frösén kertoo, että yhteistyötä kyllä tehdään jonkin verran datan keräämisessä ja analysoinnissa esimerkiksi asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa. Tästä huolimatta organisaatiorajat ylittävä yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä on vielä suhteellisen vähäistä.
”Ulkoisia partnereita voitaisiinkin hyödyntää analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä nykyistä huomattavasti laajemmin. Markkinoinnin päätöksenteon osa-alueiden osalta kyvyn hyödyntää analytiikkaa koettiin nykyisellään olevan hyvällä tasolla erityisesti asiakaspalvelussa, asiakasymmärryksessä ja brändinhallinnassa. Sen sijaan analytiikan hyödyntämisessä markkinoinnin optimointiin liittyvässä taktisessa päätöksenteossa koettiin olevan laajalti parantamisen varaa.”
Tutkimus toteutettiin nyt kahdeksatta kertaa, ja vastauksia siihen saatiin yhteensä 704 eri organisaatiolta. Yleisin nimike kyselyyn vastanneiden keskuudessa oli toimitusjohtaja.
Lisätietoja:
Markkinoinnin laitos
Markkinoinnin laitos on menestyksekäs ja dynaaminen yhteisö opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita, joiden kunnianhimoisuus näkyy tutkimusprojekteissa ja hankkeiden verkostoissa.
![Three Aalto University students are doing group work by writing on paper together.](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_288w_180h_d/public/2018-04/aalto_biz_student_groupwork_05_2013-2517_jpg.jpg?itok=_XPEy5Ts)
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia
![Professori Maria Sammalkorpi](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Aalto_University_Maria_Sammalkorpi_10-6-2024_photo_by_Mikko_Raskinen_002.jpg?h=3c516e57&itok=akEFnUgM)
Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi
Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.![bakteereja ohjataan magneettikentän avulla](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/bakteerit.png?h=9eadbaff&itok=i5Vm1LSf)
Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä
Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.![2020 rajanylitykset pohjoismaissa](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/illustration_2.png?h=3dc4be93&itok=Rag-cQH7)