Uutiset

Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena ovat keskimäärin keskinkertaisella tasolla

Markkinoinnin tila -tutkimus nostaa esiin erityisesti markkinoinnin analytiikan kehityskohtia.
Henkilö työskentelee sekä kannettavalla tietokoneella että iPadillä.
Kuva: Aalto-yliopisto / Kalle Kataila

Loppuvuodesta 2022 suomalaisyritysten keskuudessa toteutettu Markkinoinnin tila -kyselytutkimus nosti esiin erityisesti markkinoinnin analytiikan hyödyntämiseen liittyviä haasteita.

”Vaikka asiakasdataa kerätään yrityksissä monipuolisesti, koettiin kehitystarpeita olevan erityisesti analyyttisissä tekniikoissa, joita tarvitaan datan hyödyntämiseen päätöksenteossa. Datan ja analytiikan hyödyntäminen markkinoinnin päätöksenteon tukena olivatkin keskimäärin keskinkertaisella tasolla, vaikka vaihtelu yksittäisten yritysten välillä on toki suurta”, kertoo tutkimuksen sisällöstä ja analyysistä vastannut professori (associate) Johanna Frösén

Erityisiä tutkimuksessa esiin nousseita kehityskohteita ovat yritysten (ja muiden organisaatioiden) välinen yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä; analytiikan laaja-alaisempi hyödyntäminen päätöksenteossa; sekä analyyttisen osaamisen hyödyntäminen erityisesti markkinatilanteiden muutosten tunnistamisessa ja ennakoinnissa. 

Johanna Frösén kertoo, että yhteistyötä kyllä tehdään jonkin verran datan keräämisessä ja analysoinnissa esimerkiksi asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa. Tästä huolimatta organisaatiorajat ylittävä yhteistyö analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä on vielä suhteellisen vähäistä. 

”Ulkoisia partnereita voitaisiinkin hyödyntää analyyttisten kyvykkyyksien kehittämisessä nykyistä huomattavasti laajemmin. Markkinoinnin päätöksenteon osa-alueiden osalta kyvyn hyödyntää analytiikkaa koettiin nykyisellään olevan hyvällä tasolla erityisesti asiakaspalvelussa, asiakasymmärryksessä ja brändinhallinnassa. Sen sijaan analytiikan hyödyntämisessä markkinoinnin optimointiin liittyvässä taktisessa päätöksenteossa koettiin olevan laajalti parantamisen varaa.”

Tutkimus toteutettiin nyt kahdeksatta kertaa, ja vastauksia siihen saatiin yhteensä 704 eri organisaatiolta. Yleisin nimike kyselyyn vastanneiden keskuudessa oli toimitusjohtaja.

Lisätietoja:

Markkinoinnin laitos

Markkinoinnin laitos on menestyksekäs ja dynaaminen yhteisö opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita, joiden kunnianhimoisuus näkyy tutkimusprojekteissa ja hankkeiden verkostoissa.

Lue lisää
Three Aalto University students are doing group work by writing on paper together.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.