Cumulus GREEN 2020 -kilpailu haki ratkaisuja kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen

Kunniamaininnan saaneiden joukossa on Oryza Collective, jonka takana ovat Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat Talisa Dwiyani ja Alexia Venot.
kuvassa on erilaisia kokeiluja riisijätteestä: kasoja, nippuja, tilkkuja, kankaita ja ruukku,
Kuva: Alexia Venot © 2017-2019, Hay & Husk; Materiaalit ja tekstiilit.

Kestävän kehityksen ja kiertotalouden kilpailu Cumulus GREEN 2020 kutsui viime lokakuussa opiskelijoita ympäri maailmaa kehittämään tuotteita, palveluita ja järjestelmiä, joiden avulla voidaan saavuttaa Yhdistyneiden Kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Erityistä huomiota kiinnitetään vastuullisen kulutuksen ja tuotannon tavoitteeseen (SDG 12).

Kilpailuun osallistui opiskelijoita 44 maasta ja 163 yliopistosta yhteensä 683 ratkaisulla. Ehdotuksia arvioitiin niiden houkuttelevuuden ja toteutettavuuden, tutkimuksellisten todistettavuuden ja innovaatioasteen perusteella.

Kilpailun kolme voittajaa ja 50 kunniamainintaa julkistettiin 4. toukokuuta. Voittajat tulevat Islannin taideyliopistosta, Parsons Design School, New Yorkista ja Oslon arkkitehtuurin ja muotoilun koulusta Norjasta.

Dwiyanin ja Venot'n Oryza Collectiven työ Sustainable Initiative within Material Development from Rice Waste Industry hakee ratkaisuja riisintuotannon massiivisen jätemäärän hyödyntämiseen. Hankkeessa tutkittiin, kuinka kestävän materiaalitutkimuksen aloite voi osaltaan auttaa ympäristökysymysten ratkaisemisessa ja hyödyntää kasvin jäännöksiä mahdollisena tulevaisuuden materiaalina riisiä kasvattavan yhteisön kehitykselle.

Kansainvälisen opiskelijakilpailun järjestää yliopistoja ja taiteen, suunnittelun ja median korkeakouluja palveleva maailmanlaajuinen Cumulus-yhdistys yhteistyössä Ellen MacArthur -säätiön kanssa. Kilpailua sponsoroi myös BE OPEN -säätiö.

Lisätietoja:

Eija Salmi, kansainvälisten asiain päällikkö, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / pääsihteeri, Cumulus, [email protected]

Anna Lindberg, koordinattori, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / Cumulus, [email protected]

Cumulus

Cumulus GREEN -kilpailun voittajat

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.