Chris Brzuska on sitoutunut lisäämään ymmärrystä

Apulaisprofessori Chris Brzuska on kiitollinen saadessaan tehdä työtä lahjakkaiden matematiikan ja tietotekniikan alan ihmisten kanssa – joka ikinen päivä.
Chris_Brzuska_Aalto_SCI_photo_by_Matti_Ahlgren

Millaista tutkimusta teet?

Aloitin huhtikuussa 2018 apulaisprofessorina matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella sekä tietotekniikan laitoksella. Tutkin kryptografiaa ja sen yhteyksiä tietoturvaan, todentamiseen, kompleksisuusteoriaan, algoritmeihin ja diskreettiin matematiikkaan.

Olen ollut jo neljä vuotta mukana laajassa yhteistyössä, jossa analysoidaan ja standardoidaan TLS-protokollan uutta versiota. Se on internetin yleisin tiedonvälityksen suojaamiseen käytetty salausprotokolla, ja esimerkiksi verkkopankit käyttävät sitä.

Epävirallisessa ryhmässämme on asiantuntijoita sekä yritys- että yliopistomaailmasta. Tietoliikenteen suojausprotokollan suunnitteleminen on valtava haaste, ja olemme nyt projektin loppuvaiheessa. Yksi haasteista on yhteensopivuus aikaisempien versioiden kanssa: meidän on varmistettava, että uusi protokolla sopii yhteen vanhojen versioiden kanssa, mutta ei toisaalta ole turvallisuuden suhteen yhtä puutteellinen.

Miten sinusta tuli tutkija?

Lukion jälkeen ajattelin, että minusta voisi tulla erittäin menestyvä pankkiiri. Vaikka pankkialalla olikin hauskaa, se ei kuitenkaan edistänyt henkilökohtaista kasvuani ja kehittymistäni. Vain kuuden kuukauden kuluttua päätin, että haluan tulla matemaatikoksi. Olin tuolloin 19-vuotias.

Opiskelin matematiikkaa Saksassa ja Etelä-Ranskassa. Maisteriopintojeni aikana päädyin tietotekniikkakurssille, jolla kehitettiin turvallista salaustekniikkaa mielivaltaisia ja haitallisia algoritmeja vastaan. Se oli todella kiinnostavaa.

Darmstadtin teknillisen yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Marc Fischlin ehdotti, että tekisin tohtorintutkinnon samalta tutkimusalalta. Pian sen jälkeen päädyin Princetonin Institute for Advanced Study -tutkimuslaitokseen kuudeksi kuukaudeksi ja sen jälkeen Tel Avivin yliopistoon, sekä Cambridgessa toimivaan Microsoftin tutkimusyksikköön.

Ennen muuttoani Suomeen ja Aalto-yliopistoon toimin apulaisprofessorina Hampurin teknillisen yliopiston tietoturva-analysoinnin laitoksella, missä tein läheistä yhteistyötä NXP Semiconductors-yrityksen kanssa kahden ja puolen vuoden ajan.

Mitkä ovat urasi kohokohtia?

Sanoisin pikemmin, että jokainen päivä on ainutlaatuinen. Olen kiitollinen siitä, että saan työskennellä lahjakkaiden ihmisten kanssa tavalla, josta on hyötyä sekä heille että itselleni.

Mikä on tutkijan tärkein ominaisuus?

Mielestäni hyvä tutkija tavoittelee totuutta ja on sitoutunut ymmärryksen lisäämiseen.

Tutkimuksen avulla voin kasvattaa ymmärrystäni paitsi kryptografiasta, myös monista muista aiheista. Opettajana minulla on mahdollisuus auttaa opiskelijoita laajentamaan heidän kykyään ymmärtää, olipa aihe mikä tahansa. Se on erittäin palkitsevaa.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Viihdyin täällä heti, kun tulin muutamaksi päiväksi Suomeen professorihaastatteluihin. Minulla oli voimakas tunne, että Aalto on hyvä tutkimus- ja opetusympäristö, sekä sopiva ympäristö minulle henkilökohtaisesti.

Olen aloittanut yhteistyön kollegojeni kanssa diskreetin matematiikan, algoritmien ja tietoturvan aloilla, ja olen jo opettanut ensimmäisellä kurssillani. Olen vakuuttunut, että viihdyn täällä jatkossakin.

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa