Charles D. Scott Award professori Merja Penttilälle

Palkinto on osoitus Penttilän merkittävästä panostuksesta bioteknologian käytön edistämiseksi polttoaineiden ja kemikaalien tuotannossa.
Merja Penttilä / Kuva: Antonin Halas

Palkinto luovutetaan Penttilälle Symposium on Biotechnology for Fuels and Chemicals
-tilaisuudessa Seattlessa 30.4.2019.

Charles D. Scott Award myönnetään vuosittain erittäin ansioituneelle tutkijalle, jonka tutkimustyö on lisännyt tuntuvasti tieteellistä tietoa. Palkinnon saajan valinnassa huomioidaan muun muassa julkaisutoiminta sekä toiminta tiedeyhteisöissä, mutta kaikkein tärkeimpinä kriteereinä ovat tieteelliset saavutukset.

Merja Penttilä toimii osa-aikaisena professorina Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa sekä tutkimusprofessorina VTT:ssä. Hän on perehtynyt monipuolisesti entsymologiaan, geenien säätelyyn, entsyymien eritykseen, hapetus-pelkistysreaktion säätelyyn sekä erilaisten hiivojen ja rihmasientien metabolian muokkaukseen ja käyttänyt näitä hyödyksi entsyymien, polttoaineiden, kemikaalien ja materiaalien tuottamisessa.

Professori Penttilä on johtanut useita isoja tutkimushankkeita Suomessa sekä koordinoinut ja ollut kumppanina EU-projekteissa. Hän on myös johtanut yhteishankkeita teollisuuden kanssa. Viime aikoina Penttilä on keskittynyt synteettiseen biologian sekä sen infrastruktuurin kehittämiseen ja on edistänyt synteettisen biologian ekosysteemin, Synbio Powerhouse, perustamista, jonka toiminta ulottuu opetuksesta uuden liiketoiminnan luomiseen.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: