CEMAT on nimitetty Ulkoasiainministeriön rahoittamaan Pohjoisen Ulottuvuuden Instituutin koordinaatiotehtävään

Pohjoinen ulottuvuus (PU) on Euroopan unionin, Venäjän, Norjan ja Islannin välistä yhteistyötä.

CEMATn tehtävä on tuoda kansainvälinen akateeminen osaaminen Pohjoisen ulottuvuuden yhteistyöhön erityisesti PU:n neljän painopistealan saralla (ympäristö-, sosiaali- ja terveys-, liikenne- ja logistiikka- sekä kulttuurikumppanuus).

NDIn tehtävä on kehittää yhteistyötä akateemisten, julkisen sektorin ja liike-elämän toimijoiden välille sekä levittää Pohjoisen ulottuvuuden teemoihin liittyvää akateemista osaamista päättäjien ja yhteiskunnan käyttöön.

NDIn toiminnassa on vahva eurooppalais-venäläinen painotus, koska CEMATn koordinoi instituuttia yhteistyössä arkangelilaisen Northern Arctic Federal University (NArFU) sekä pietarilaisen Saint Petersburg State University of Economics (SPbSUE) kanssa. Molemmilla venäläläisyliopistoilla on korkea status venäläisessä yliopistojärjestelmässä: NArFU on yksi Venäjän yhdeksästä Federaation yliopistosta ja SPbSUE on Venäjän parhaita talouskorkeakouluja. Arkangel tuo instituutin toimintaan arktisen ulottuvuuden Pietarin painottuessa Itämeren alueen osaamiseen.

NDI toimii hyvin käytännönläheisesti kehittämällä hankkeita, joissa luodaan tutkimustietoa ja parhaita käytäntöjä akateemisten toimijoiden, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välille. Hankkeita kehittävät sekä CEMAT, NArFU että SPbSUE. Tällä hetkellä CEMAT kartoittaa Aalto-yliopiston osaamista erityisesti luovien alojen ja logistiikan saralla. Jos olet kiinnostunut NDIn toiminnasta ja sen mahdollisuuksista oman tutkimuksesi kansainväliseksi hyödyntämiseksi, ota yhteyttä CEMATiin!

Johtaja, professori Riitta Kosonen, [email protected]

Projektipäällikkö Piia Heliste, [email protected]

Kansainvälisten markkinoiden tutkimuskeskus CEMAT

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta