"Butter Churner" (Kirnu) voitti arvostetun vuoden 2023 Red Dot Concept Award -palkinnon

Aalto ARTSin opiskelijan Anurag Sardan voitokas maisterityö (CoID) sai inspiraationsa intialaisesta perinteisestä voin kirnuamistekniikasta.
Anurag Sarda’s master’s thesis project Butter Churner

Voin valmistaminen kotona on monimutkainen prosessi, ja Intiassa siihen liittyy tietty, perinteinen ja varsin työläs tekniikka vatkaimineen. Aalto-yliopiston muotoiluopiskelija Anurag Sardan kehittämä uudenlainen ”kirnu” yksinkertaistaa perinteisen intialaisen voinvalmistuksen.

Anurag Sarda’s master’s thesis Butter Churner

”Butter Churner” hyödyntää voimajousimekanismia, joka mahdollistaa vaivattoman edestakaisen liikkeen. Tämä mekanismi on erityisesti suunniteltu sekoittamaan paksua kermaa purkin sisällä, ja se on tehokkain kaikista manuaalisista voinvalmistusmenetelmistä. Lisäksi laitteessa on sisäänrakennettu siivilä, jonka avulla voimaito ja voipallot voidaan erottaa tehokkaasti toisistaan. Tuloksena on tuoretta voita vain neljässä minuutissa.

Anurag Sarda’s master’s thesis Butter Churner

Aalto ARTS -opiskelija Anurag Sardan maisterinäyte syntyi Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design (CoID) -ohjelmassa lehtori Simo Puintilan ohjauksessa.

”Haluan ilmaista vilpittömät kiitokseni Simo Puintilalle sekä professori Severi Uusitalolle ja kaikille Aalto-yliopiston työpajamestareille heidän jatkuvasta tuestaan ja ohjauksesta, jota sain tämän projektin aikana", Red Dot Concept Award 2023 -voittaja sanoo.

Red Dot Design Award on kansainvälinen, vuosittain järjestettävä tuote- ja teollisen muotoilun, brändi- ja konseptisuunnittelun kilpailu. Palkinnoilla juhlistetaan ja tunnustetaan maailman luovimpia ja omaperäisimpiä ideoita ja projekteja.

Kuvat: Anurag Sarda

Lisätietoja: https://www.red-dot.org/

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Apulaisprofessori Viktar Asadchy. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Nuoren tutkijan palkinto Viktar Asadchylle

Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt vuoden 2024 Nuoren tutkijan palkinnon apulaisprofessori Viktar Asadchylle.
Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.