Business Finlandilta merkittävä rahoitus vihreämmälle puolijohdeteknologialle

Tohtori Ramin Ghiyasi
Tohtori Ramin Ghiyasi työskentelemässä CHEMI-SEMI-projektin parissa, kemian ja materiaalitieteen laitos

Aalto-yliopisto on saanut teollisuuskumppaneidensa Applied Materials in Finlandin (Picosun), PiBondin ja Volatecin kanssa Business Finlandilta merkittävän rahoituksen "New chemistries for resource efficient semiconductor manufacturing" -hankkeelle. Aallon johtama Co-Innovation -hanke on osa Picosunin johtamaa "Chip Zero" -ekosysteemiä. Kyseessä on Suomen ensimmäinen puolijohde-ekosysteemi, jonka tavoitteena on kehittää siruja, joiden elinkaaren aikana ei synny päästöjä. Professorit Maarit Karppinen ja Antti Karttunen kemian ja materiaalitieteen laitokselta johtavat tutkimusta Aalto-yliopiston puolesta.

Suunnitellulla hankkeella on suuri yhteiskunnallinen merkitys, sillä puolijohteet liittyvät yhä enemmän lähes kaikkiin elämän osa-alueisiin, ja vain harva on tietoinen puolijohdesirujen valmistamiseen vaaditusta hiilipääomasta. Puolijohdeteollisuus on tällä hetkellä yksi maailman resurssi-intensiivisimmistä teollisuudenaloista, ja jokainen sirusukupolvi lisää ympäristökustannuksia.

"Hankkeessa kehitetään uusia kemioita ja prosesseja puolijohdeteollisuuden resurssitehokkaita ja ympäristöystävällisiä valmistusketjuja varten", professori Karppinen kertoo. "Haastavaan tavoitteeseen päästään yhdistämällä kokeellinen uusien materiaalien ja prosessien kehitys- ja optimointitutkimus sekä laskennalliset mallinnuslähestymistavat, jotka ohjaavat kokeellista työtä", professori Karttunen jatkaa.

Hankkeessa kehitetään uusia lähtöaineita ja etsitään uusia ympäristölle suotuisia liuottimia materiaalien valmistusta varten, jotta nykyiset vaarallisemmat yhdisteet voitaisiin korvata. "Materiaalilähteiden puhdistus ja lähtöaineiden tehokkaampi kierrätys ovat esimerkkejä hankkeen keskeisistä teemoista”, tohtori Marja Tiitta Volatecilta toteaa.

Hankkeessa keskitytään useisiin tärkeisiin näkökulmiin, jotka tukevat Chip Zero Veturi -hankkeen yleistavoitteita: (1) vähemmän vaarallisten kemikaalien käyttö, (2) kemikaalien kulutuksen vähentäminen, (3) uudet ja/tai optimoidut prosessit, (4) ja energiatehokas valmistus. "Ympäristöystävällisemmän puolijohdeteknologian tavoitteisiin voidaan päästä vain teollisuuden ja akateemisten toimijoiden jatkuvalla tiiviillä yhteistyöllä. Heillä on toisiaan täydentävää osaamista", PiBondin tohtori Thomas Gäddan sanoo.

Hanke yhdistää toisiinsa liittyvien alojen asiantuntijat. Aloja ovat esimerkiksi ALD-lähtöaineiden sekä ALD-prosessin kehittäminen ja laskennallinen mallintaminen. "Hankkeessa yhdistyy kotimaisten teollisuus- ja yliopistoryhmien asiantuntemus. Hanke on myös tiiviisti sidoksissa laajoihin kansainvälisiin tutkimusverkostoihimme, jotka tukevat merkittävästi hankkeessa tehtävää tutkimusta", sanoo tohtori Riina Ritasalo Picosunista.

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.