Bruce Oreck opettajaksi Aalto-yliopistoon

Oreck valmentaa opiskelijoita markkinoinnissa, asiakaskokemuksen kehittämisessä ja tarinankerronnassa.
Maailma muuttuu vauhdilla, ja koulutuksen on seurattava mukana, Oreck korostaa. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto.

Yhdysvaltojen entinen Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck on nimitetty yrittäjyysohjelma Aalto Ventures Programin (AVP) sekä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yhteyteen Executive in Residence -tehtävään. Oreck on koulutukseltaan juristi, ja hän on työskennellyt Yhdysvalloissa yli 25 vuotta verotukseen erikoistuneena lakimiehenä sekä yrittäjänä.

– Minä olen siellä, missä tapahtuu kiinnostavia juttuja, Oreck sanoo hymyillen.

– Maailma muuttuu vauhdilla, ja koulutuksen on seurattava mukana. Aalto-yliopisto on mahtava paikka: täällä on ymmärretty sujuvuuden, luovuuden ja etenkin juuresta latvaan -ajattelun tärkeys – menestyksekkäimmät jutut ovat aina opiskelijoiden itsensä tekemiä, ei ylhäältä annettuja projekteja.

Suomen saatava menestyksen palaset vauhdilla kasaan

Oreck opettaa syksyn aikana Aallon opiskelijoille markkinointia, asiakaskokemuksen huomioimista (customer care and customer experience) ja tarinankerrontaa.  Niissä suomalaisilla kasvuyrittäjillä on hänestä eniten petrattavaa.

– Osaaminen ja vankka arvopohja teillä on omasta takaa. Yrittäminen ei kuitenkaan ole pelkkiä faktoja. Yrittäjän pitää osata kertoa tarina, sillä ne vetoavat ihmisiin kaikkialla maailmassa. Suomalaiset voisivat oppia yhdysvaltalaisilta myös optimismia, joka on kaiken luovuuden polttoainetta.

Aalto Ventures Programin johtaja Olli Vuola iloitsee Oreckin tulemisesta Aaltoon.

– Bruce on mainio opettaja ja valmentaja ja tulee loistavasti toimeen opiskelijoiden kanssa. Toivotamme hänet lämpimästi tervetulleeksi asiantuntijoiden ja mentorien joukkoomme, joka tekee kaikkensa auttaakseen opiskelijoita saavuttamaan taidot ja ajattelumallit, joita kansainvälisessä kasvuyrittäjyysliiketoiminnassa tarvitaan. Kyse on koko Suomen muuttamisesta, hän painottaa.

Oreck kertoo olevansa Suomen tulevaisuuden suhteen optimistinen, jos tarvittavat siirrot tehdään taitavasti ja nopeasti.

– Japani menetti 20 vuotta takertumalla liian pitkään aineksiin, jotka olivat tuoneet sille menestystä vuosikymmenien ajan, hän muistuttaa.

– Suomella on kuitenkin kaikki menestykseen tarvittavat palaset olemassa, nyt ne on vain saatava vauhdilla kasaan.

Lisätietoja ja Bruce Oreckin haastattelupyynnöt:

Olli Vuola
Johtaja, Aalto Ventures Program
puh. 040 555 4646
[email protected]

Bruce Oreckin kuvan voit ladata linkistä http://materialbank.aalto.fi:80/public/a463e1ebc83F.aspx

Mikä Executive in Residence?

Executive in Residence -nimikettä voidaan käyttää arvostetuista ylemmän johdon henkilöistä tai akateemisista johtajista tai asiantuntijoista, jotka on kutsuttu Aalto-yliopistoon tiettyä tarkoitusta varten, kuten uusien koulutusmoduulien perustamiseen tai liiketoimintasuhteiden kehittämiseen tai muuhun vastaavaan ansiokkaaseen tieteellisen yhteistyön kehittämiseen. Nimike voidaan myöntää erityisen ansioituneelle henkilölle. Dekaani hyväksyy nimitysehdotuksen laitoksen/yksikön johtajan esityksestä. Tehtävät ovat määräaikaisia ja riippuvat pääasiassa ulkopuolisesta rahoituksesta.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.