Boreaalisen vyöhykkeen akateeminen yhteistyö vauhdittamaan biopohjaisia innovaatioita

Aalto-yliopisto, VTT ja University of British Columbia (UBC) yhdistävät vahvan biopohjaisten materiaalien osaamisensa Boreal Alliance -kumppanuuden myötä. Yhteistyö konkretisoituu FinnCERES-lippulaivahankkeen ja UBC:n BioProducts Instituten kautta.
Boreal forest belt

Kanadalla ja Suomella on paljon yhtäläisyyksiä yhteistyön tueksi: maiden sijainti pohjoisella havumetsävyöhykkeellä, metsien keskeinen merkitys kulttuurissa, yhteiskuntien sitoutuminen kestävään kehitykseen ja korkea innovaatio-osaaminen.

Boreal Alliance -yhteistyön tavoitteena on edistää biopohjaisia materiaali- innovaatioita tutkimuksen ja tieteen avulla. Tiedonvaihtoa edesauttavat esimerkiksi vierailevat tutkijatohtorit ja professorit. Tavoitteena on myös kehittää yhteisohjattuja väitöskirjoja sekä helpottaa pääsyä kumppaneiden tutkimusinfrastruktuureihin. Allianssin jäsenet levittävät tietoa toistensa tapahtumista ja järjestävät yhteisiä seminaareja. Yhteistyön tavoitteena on myös tuottaa tutkittua tietoa päätöksenteon ja uusien standardien tueksi, ja siten edistää kestävää kehitystä ja innovaatioita. Myös muut aiheesta kiinnostuneet akateemiset kumppanit ovat tervetulleita hankkeeseen mukaan.

Lisätietoja:

·  Orlando Rojas, [email protected], [email protected]

·  Tekla Tammelin, [email protected]

·  Monika Österberg, [email protected]

Lisätietoa: FinnCERES ja Bioproducts Institute

University of British Columbia on maailmanlaajuinen opetuksen, oppimisen ja tutkimuksen keskus, joka on johdonmukaisesti sijoittunut maailman 20 parhaan julkisen yliopiston joukkoon. UBC on äskettäin tunnustettu Pohjois-Amerikan kansainvälisimmaksi yliopistoksi.

Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, lähes 11 000 opiskelijaa ja henkilöstöä noin 4 000, joista lähes 400 on professoreita. Pääkampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on lähes 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: