Bongaa Raide-Jokeri Otaniemen kampuksella!

Pikaratikka Raide-Jokerin koeajot käynnistyvät Otaniemen alueella maaliskuussa. Koeajot alkavat kaksi päivää kestävillä hidasajoilla, jolloin vaunu ajetaan Leppävaarasta Keilaniemeen ja takaisin.
Raide-Jokeri raitiovaunu
Kuva: Raide-Jokeri

Raide-Jokeri-pikaraitiotien tekninen koeliikenne on parhaillaan käynnissä. Otaniemen kampukselta ratikan voi bongata keskiviikkona 1.3. noin klo 12 alkaen sekä torstaina 2.3. aamupäivällä. Keskiviikkona ratikkaa vastaanottaa myös kaikille avoin kulkue Maarintieltä A Blocin edustalle.

Raide-Jokerin koeajoissa testataan raitiotien teknisiä järjestelmiä, esimerkiksi vaihteenohjausjärjestelmän ja liikennevalojen toimivuutta. Koeajojen aikana liikennevalot otetaan käyttöön ja linjan ajolangat sähköistetään. Tiellä liikkuvien turvallisuus varmistetaan liikenteenohjaajien ja opaskylttien avulla. Jalankulkijoille tulevat käyttöön raitiotien ylityspaikat, jotka tunnistaa vaaleanruskeasta väristä. Näillä ylityspaikoilla kevyt liikenne väistää raitiovaunua.

Kyltti

Tiellä liikkuvien turvallisuus varmistetaan esimerkiksi oheisten opaskylttien avulla. Jalankulkijoille tulevat käyttöön raitiotien ylityspaikat, jotka tunnistaa vaaleanruskeasta väristä. Huomioithan, että tällaisella ylityspaikalla ei ole suojatien tunnuksia, vaan kevyen liikenteen tulee väistää raitiovaunua.

Koeajojen aikana vaunuun ei pääse sisälle, mutta ratikka pysähtyy ensiajollaan keskiviikkona Aalto-yliopiston pysäkille (Oppimiskeskuksen edessä) valokuvattavaksi ja tutustuttavaksi noin klo 12.30-13.30. Raide-Jokerin henkilöliikennöinnin on tarkoitus alkaa syksyllä 2023 Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä.

Tiistaina 28.2. Raide-Jokeri järjestää asukastilaisuuden klo 18.00 Kandidaattikeskuksessa (Otakaari 1, sali U2, sisäänkäynti M-ovesta). Tervetuloa kuulemaan koeajoista ja niiden etenemisestä!

Facebook-tapahtuma: Raide-Jokerin asukastilaisuus tiistaina 28.2. klo 18.00

Tram tracks on campus, some snow on the ground, with red-bricked buildings on both sides of the tracks

Tervehdys Raide-Jokerille *muuttunut aika*

*Kulkue peruttu* Raide-Jokeri koeajot Otaniemen suunnalla alkavat. Tule mukaan tervehtimään pikaratikkaa!

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.