Biotaloudessa runsaasti kasvumahdollisuuksia

Jo joka kymmenes suomalainen työskentelee biotalouden parissa. Alan kasvupotentiaalin hyödyntäminen edellyttää yhteistyötä.

Ensimmäinen kansainvälinen biotalouteen keskittyvä seminaari (International Knowledge Exchange Platform Peer-to-Peer event) järjestettiin Aalto-yliopiston tiloissa perjantaina 3.6. Seminaari toi yhteen tutkijat ja poliittiset päättäjät kansanedustajista Euroopan komission virkamiehiin.

Biotalous on kasvuala, jonka parissa työskentelee jo joka kymmenes suomalainen, ja jonka vuosittainen liikevaihto ylittää 60 miljardia euroa. Silti ala on vielä lapsenkengissään ja mahdollisuuksia uusille kasvuyrityksille on runsaasti.

- Olemme rekrytoineet noin 20 uutta professoria biotalouden alalle, ja biotalous on avainasemassa uusissa koulutusohjelmissamme. Esimerkiksi tekstiilikuidut ovat yksi kärkiosaamisalueistamme, kertoo Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Janne Laine.

Biotalous edellyttää korkeatasoisia ja kalliita tutkimusinfrastruktuureja sekä mittavaa ja pitkäjänteistä tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa. Tämän vuoksi on luonnollista, että uusi liiketoiminta syntyy läheisessä yhteistyössä Aallon ja VTT:n biotalousinfrastruktuurien kanssa.

- Aalto-yliopiston monitieteinen tutkimus luo erinomaisia mahdollisuuksia uusille biotalouden sovelluksille. Uudet tutkimusalustamme tuovat yhteen sekä tutkijat yliopiston eri puolilta että sidosryhmämme niin tutkimusorganisaatioista kuin yrityksistäkin, toteaa Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Lisätietoa:

Janne Laine
dekaani, Kemian tekniikan korkeakoulu
050 465 6835

Tuija Pulkkinen
vararehtori, tutkimus ja innovaatiot
050 591 6013

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.