Biomateriaalit Pohjois-Euroopan suurimman muotoilutapahtuman Dutch Design Weekin keskipisteenä

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan yhdessä Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisten projektien kanssa.
Iines Jakovlevin teos. Kuva: Anne Kinnunen
Iines Jakolevin kuusen käpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Aalto-yliopiston bioinnovaatiokeskus osallistui ensimmäistä kertaa arvostettuun Dutch Design Week -tapahtumaan. Bioinnovaatiokeskus esitteli useita projekteja, jotka keskittyvät biomateriaaleihin ja niiden kestävään hyötykäyttöön. Esillä oli myös Aalto ChemArts -ohjelman kokeellisia materiaaliprojekteja. Hankkeissa hyödynnetään uusiutuvia raaka-aineita kuten puuta ja levää, sekä erilaisia jätevirtoja, mm. kahvinpuruja ja olkia.

ChemArts-hankkeet

Andrzej Tarasiuk coffee arts Chemarts2023 work. Photo Anne Kinnunen

Andrzej Tarasiukin kahvijätepaneelit. Kuva: Anne Kinnunen

Tiina Otala's Chemarts2023 work on Wheat Straws. Photo Esa Kapila

Tiina Otalan ryhmän materiaalia, joka on valmistettu vehnänoljista. Kuva: Esa Kapila.

Coffee waste innovation by Valenti Soler. Photo: Anne Kinnunen

Valenti Solerin kehittämää kahvijätemateriaalia. Kuva: Anne Kinnunen

Iines Jakovlev´s work at ChemArts2023. Photo: Anne Kinnunen

Iines Jakovlevin kuusenkäpytaidetta. Kuva: Anne Kinnunen

Nicole Nygren and team´s Wheat Straw artwork, 2023. Photo: Anne Kinnunen

Nicole Nygrenin ryhmän vehnänoljesta valmistettuja tekstiilikuituja. Kuva: Anne Kinnunen

Nina Riutta's algae artwork. Photo: Esa Kapila

Nina Riutan Algae Hat -projekti. Kuva: Esa Kapila

BioMAT foams mattress at ChemArts2023. Photo: BioMAT team

Puumassasta valmistettuja patjoja. Kuva: BioMAT team

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
    Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
    tekoälyohjelma käynnistyy
    Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.
    Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.