Biohajoava kuplamuovin korvaaja Bubbles with Benefits voitti innovaatiokilpailun

Muotoilun opiskelijoiden innovaatio palkittiin Metsäteollisuus ry:n ja Puunjalostusinsinöörit ry:n järjestämässä kilpailussa.
Selluloosapohjainen, biohajoava kuplamuovin korvaajainnovaatio Bubbles with Benefits. Kuvassa vaalea ohut materiaali ympäröi kahta juomalasia
Kuva: Esa Kapila / Aalto-yliopisto

Wood U Innovate -innovaatiokilpailun voittajiksi on valittu Satu Paavonsalo ja Valentin Schwarz Aalto-yliopistosta. Heidän kuplamuovia monilta ominaisuuksiltaan muistuttava Bubbles with Benefits -innovaatio on selluloosapohjainen ja biohajoava.

”Muoviroskan lisääntyminen on suuri ongelma, ja vesistöön päätyessään muovi on haitaksi vesieliöille. Innovaatiomme on täysin puupohjainen materiaali, joka voi korvata muovipohjaisen kuplamuovin pakkauksissa”, kertovat Paavonsalo ja Schwarz.

Wood U Innovate -kilpailulla innostettiin korkeakouluopiskelijoita pohtimaan, mihin kaikkeen puuta voi hyödyntää ja voisiko puusta olla globaalien megatrendien tuomien haasteiden ratkaisijaksi. Tuomaristo valitsi voittajan neljän mielenkiintoisen finalistin joukosta.

”Voittajainnovaatio täyttää kilpailussa haetut ominaisuudet ja siinä on vau-efektiä”, perustelee tuomariston jäsen Antti Lindqvist

Voittajainnovaatiolle tuomaristo myönsi 8000 euron suuruisen palkinnon. Kilpailun finalistit valittiin ja palkittiin Puunjalostusinsinöörien kevätseminaarin yhteydessä torstaina 20.4.

Satu Paavonsalo on muotoilun kandidaattiopiskelija ja Fashion, Clothing and Textiles -pääaineen opiskelija Valentin Schwarz Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Bubbles with Benefits -ratkaisun idea ja ensimmäiset kokeilut syntyivät kesällä 2022 Aalto-yliopiston kesäkoulun Nordic Biomaterials with CHEMARTS -kurssilla ja sitä on jatkojalostettu Aalto Digital Creatives -ohjelmassa.

”Kilpailun palkintopotin käytämme innovaatiomme kehittämiseen ja esimerkiksi nettisivujen toteutukseen”, voittajat kertovat.

AALTO_b-9344_Original.jpg _OE_4723_Original.jpg

Muotoilun laitos

Muotoilun laitoksella tutkimus, taide, koulutus ja yritysyhteistyö muodostavat vahvan osaamisen muotoilun tutkimuksessa ja koulutuksessa.

kuvassa kahdet kädet levittävät läpinäkyvää limaa punaista taustaa vasten

CHEMARTS (ulkoinen linkki)

CHEMARTS-verkkosivusto

Aalto Digital Creatives logo image

Aalto Digital Creatives (ulkoinen linkki)

Aalto Digital Creatives on luoville aloille suunnattu esihautomo-ohjelma, joka kuuluu Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaan.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.