Big data voisi auttaa maahanmuuttajia työllistymään

Kauppislaisten idea voittoon suomalaisorganisaatioiden digihaasteita ratkoneessa opiskelijakilpailussa. Kilpailun järjestivät Accenture ja Slush.
Minna Rissanen, Stella Kallionpää ja Antti Korpelainen. Kuva Mikko Raskinen

Maisteriopiskelijamme Minna Rissanen, Antti Korpelainen ja Stella Kallionpää voittivat Accenturen ja Slushin järjestämän Accenture Digital Innovation Challenge (ADIC) -opiskelijakilpailun. He saivat palkinnoksi 10 000 euroa.

Kauppiksen tiimin tehtävänä oli ratkoa Maahanmuuttoviraston asettama haaste siitä, miten parantaa maahanmuuttajien työllistymisen. Isoin ongelma Suomeen tulijoilla on ammatillisten verkostojen puuttuminen. Verkostoja kuitenkin tarvitsisi, kun etsii työtä.

”Konseptimme Hidden Gems havaitsee piilotyöpaikkoja verkosta saatavan avoimen datan avulla”, ryhmä kuvaa voittoisaa ideaansa. ”Konseptin tuella maahanmuuttajat ja muut työnetsijät voisivat löytää verkostoja, joita heillä ei kenties alunalkaen ole.”

Loppukilpailussa seitsemän joukkuetta

Accenture Digital Innovation Challenge -opiskelijakilpailu oli käynnissä koko syksyn ja se huipentui 1.12. Slushin yhteydessä järjestettyyn finaaliin, jossa loppukilpailuun valitut seitsemän opiskelijatiimiä esittelivät kehittämiään digi-innovaatioita.

Opiskelijat ratkoivat kilpailussa Ilmarisen, Metson, Sanoman, Stora Enson, UPM:n, Kalmarin ja Maahanmuuttoviraston digihaasteita. Finaaliin pääsi joukkueita yliopistoista ja korkeakouluista ympäri Suomen. Aaltolaisten lisäksi mukana oli opiskelijoita muun muassa Oulusta, Lappeenrannasta ja Helsingistä.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!