Berzelius-palkinto professori Riikka Puuruselle

Professori Puurunen vastaanotti Ruotsin katalyysiseuran, The Swedish Catalysis Society, palkinnon Kööpenhaminassa 27.8.2018.

Kuva: Erkki Pöytäniemi

Palkinto myönnetään kuuluisan ruotsalaisen tutkijan Berzeliuksen kunniaksi. Palkinnon saajan tulee olla alle 45-vuotias, joka toinen vuosi naispuolinen ja Pohjoismaissa työskentelevä tutkija. Ehdokkaita saa olla maata kohden vain yksi. Riikka Puurusta palkinnon saajaksi ehdotti Suomen Katalyysiseura.

Ehdokkaan on täytynyt tehdä tutkimusta katalyysialalla, ja hänen tutkimuksensa tuloksena löytyä uusi käsite, idea tai ratkaisu – uusi tapa selvittää jokin tieteellinen ongelma. Vaihtoehtoisesti tutkimustuloksena tulee syntyä jokin merkittävä uusi sana tai termi. Neljä kansainvälistä asiantuntijaa (2 miestä, 2 naista) arvioivat kandidaatteja ja laativat heistä arviointiraportit.

”Minulle on suuri kunnia vastaanottaa tämä palkinto. Olen siitä erittäin kiitollinen; se on hieno kunnianosoitus pitkäjänteisestä työstäni atomikerroskasvatuksen (ALD) yksityiskohtien ymmärtämiseksi. ALD-teknologialle myönnettiin tänä vuonna Millennium-teknologiapalkinto, ja sen merkitys katalyysialalla kasvaa,” professori Puurunen sanoo.

Palkinto luovutettiin 18th Nordic Symposium on Catalysis (NSC) -tapahtuman yhteydessä. Joka toinen vuosi järjestettävän tilaisuuden tarkoituksena on tuoda yhteen sekä tutkijoita että teollisuuden edustajia kaikilta katalyysialoilta uusien ideoiden synnyttämiseksi.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan