BB-talon tilat suunnitellaan asukkaiden lisäksi katsojille

Juuri avatun Big Brother -talon suunnittelusta vastaavat Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin maisteriopiskelijat.
kaksi naista istuu vaalealla karvataljalla violeteista putkista koostuvan taustan edustalla ja katsoo kameraan
Big Brother Suomi -talon pääsuunnittelijat Emmi Koskinen ja Noora Katajalaakso, kuva: Jukka Alasaari

Katsojia ruudun äärelle naulitsevan Big Brother -tositelevisio-ohjelman uusi kausi alkoi 6. syyskuuta. Miltä talossa näyttää ja mitä tilat mahdollistavat, on pitkälti Emmi Koskisen ja Noora Katajalaakson sekä muiden sisustusarkkitehtuurin maisteriohjelman Exhibition Design -kurssin opiskelijoiden käsialaa.

Yhteistyö Big Brother Suomi- ohjelman tuotantoyhtiön Endemol Shine Finlandin kanssa käynnistyi viime keväänä. ”BB-talon suunnittelu tarjosi kurssillemme erinomaisen opintoprojektin ja aikataulumme kävivät hyvin yksiin”, kertoo kurssin opettaja, tilasuunnittelun professori Pentti Kareoja.

Kalasataman Redi-ostoskeskuksessa sijaitsevan BB-talon tilaan liittyy paljon erityisominaisuuksia, mikä vaati suunnittelijoilta luovuutta. Koska tila on varsinaisesti suunniteltu väestönsuojaksi, se on täysin vailla ikkunoita ja luonnonvaloa.

”Tehtävänä oli siis suunnitella eräänlainen keinotodellisuus, jossa kaikki tilan ominaisuudet ovat suunnittelulla manipuloitavissa. Kyse oli eräänlaisen tila-installaation suunnittelemisesta”, kertoo Kareoja.

Kansainvälisyys näkyy suunnittelussa

Kuusi Aalto-yliopiston opiskelijaryhmää laati kevään aikana kokonaisvaltaiset suunnitelmat talon tilankäytöstä: he ideoivat ja luonnostelivat konseptia, teemaa ja tilaratkaisuja ja tekivät pohjapiirustuksia ja 3D-havainnekuvia. Tiimit esittivät suunnitelmiaan tuotantoyhtiölle useaan otteeseen.

Opiskelijaryhmä oli poikkeuksellisen kansainvälinen: kansalaisuuksia oli kaikkiaan yli kymmenen kaikista maanosista. Kulttuurisen taustan rikkaus näkyi suunnitelmien monipuolisuudessa.

”Opiskelijat motivoituivat tehtävään sataprosenttisesti ja antoivat kaikkensa. Konseptin tunnettuus niin kotimaassa kuin kansainvälisesti lisäsi osaltaan motivaatiota työskentelyyn”, kertoo opiskelijoiden työtä ohjannut Kareoja.

Vaikka kurssin opetus siirtyi koronan myötä etäopetukseksi, ei se vaikuttanut suuresti tehtävän aikatauluihin ja sisältöihin.

Yleensä jaettua asumista suunniteltaessa halutaan korostaa ihmisten yksityisyyttä, mutta tässä projektissa oli päinvastoin."

Emmi Koskinen ja Noora Katajalaakso

Ideoita on yhdistelty

Tänä vuonna BB-taloon ei valittu yhtä yksittäistä teemaa, vaan kokonaisuudessa on yhdistelty eri ideoita. Toteutukseen haluttiin suurin osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun toisen vuoden maisteriopiskelijoiden Emmi Koskisen ja Noora Katajalaakson ehdotuksesta.

”Alkuperäinen teemamme ja inspiraation lähteemme oli retrofuturistinen tyylilaji nimeltä Synthwave, joka ottaa vaikutteita 80-luvun musiikista ja estetiikasta ja siihen kuuluu vahvasti myös science fiction ja pelimaailma”, nuoret suunnittelijat kertovat.

Koskinen ja Katajalaakso saivat vetovastuun jatkosuunnittelusta ja he työskentelivät tuotantoyhtiön leivissä koko kesän toteuttamassa projektia. Heidän vastuulleen kuului talon suunnittelu, työmaan ohjeistus ja valvonta sekä kommunikointi eri ammattilaisten kanssa.

Työskentely sisälsi työmaakokouksia sekä lukuisia työmaakäyntejä ja ongelmanratkaisutilanteita.Projektivaiheessa he syvensivät suunnitelmia pintamateriaali-, valaisin-, ja kalustevalinnoilla, spraymaalasivat sisääntulon seinät, suunnittelivat kiintokalusteet ja lopuksi stailasivat valmiit tilat.

Formaatti antoi luvan olla villi

Tehtävänannossa ei ollut erityisen sitovia lähtökohtia vaan se salli mielikuvituksen maksimaalisen käytön. Tuotantoyhtiöltä saatiin hyvät ohjeet muun muassa kameroiden sijainneista ja kuvan rajautumisesta.

”Nyt oli lupa tehdä jotain villiä. Samalla halusimme kuitenkin, että talon asukkaiden persoonat pääsisivät hyvin esille”, pääsuunnittelijat Koskinen ja Katajalaakso kertovat.

Tavallisesti tilat suunnitellaan niiden käyttäjille, mutta tässä projektissa tilat suunniteltiin myös katsojille.

”Yleensä jaettua asumista suunniteltaessa halutaan korostaa ihmisten yksityisyyttä, mutta tässä projektissa oli päinvastoin. Meidän piti siis miettiä, miltä tilat näyttävät kameroiden läpi ja kuinka ne toimivat tekniikan kanssa”, Koskinen ja Katajalaakso toteavat.

He halusivat luoda asukkaita yhteen kokoavia tiloja, joissa olisi helppo viettää aikaa yhdessä ja jotka vahvistavat mutta myös haastavat tiimihenkeä.

”Tämä on ollut meille molemmille ensimmäinen iso projekti ja oli upeaa päästä työskentelemään niin monen eri ammattilaisen ja ammattiryhmän kanssa. Olemme ylpeitä siitä, miten olemme onnistuneet toimimaan yhdessä hektisen ja monitahoisen tuotannon keskellä pääarkkitehdin vastuuta kantaen.”

Big Brother Suomen 12. kausi käynnistyi 6. syyskuuta ja se on nähtävissä Nelosella, Jimillä ja Ruudussa.

Katso BB-avauslähetys, Ruutu 6.9.2020: Emmi Koskisen, Noora Katajalaakson ja Pentti Kareojan suunnitteluun liittyviä mietteitä kohdasta 00:02:05 alkaen.

Tutustu BB-taloon!

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: