Avoimen väylä toi opiskelupaikan

Avoimen väyläopinnot mahdollistavat pääsyn yliopistoon ilman pääsykokeita.

Tänä vuonna väyläopintojen kautta tiensä Aalto-yliopistoon selvitti 25 kauppatieteen opinnot aloittavaa ja kaikki tekniikan kevätväylän hyväksytysti suorittaneet opiskelijat.

Töitä on tehtävä lujasti opintopisteiden eteen ja kurssien keskiarvon on oltava riittävä. Väylän suorittaminen ei ole tae paikan saamisesta. Avoimen väylän kautta oli tarjolla yhteensä 55 opiskelupaikkaa. Tekniikan alan aloituspaikoista osa jäi täyttämättä.

Yhdessä tekeminen lisää voimavaroja

Kun kevätväylän matematiikan tai fysiikan tehtäviä miettii laskutuvassa yhdessä muiden kanssa, tekemisestä tulee helpompaa. Voimavaroja saa vertaistuesta, sillä muut ovat samassa tilanteessa. Laskutuvassa on myös ohjaaja, joka neuvoo.

Kevätväylässä opiskelua on kevään aikana paljon. Päivät ovat pitkiä ja sosiaalinen elämä jää vähäiseksi. Toisaalta sama aika, jonka osa käyttää pääsykokeisiin valmistautumiseen, voi tarjota suoran pääsyn yliopistoon ilman pääsykokeita.

Paljon työtä –  kannattiko?

Väyläopinnot teettävät työtä. Kilpailu ja väylän osallistujamäärä nostavat tarvittavaa keskiarvoa Kauppatieteellisessä väylässä. On oltava päättäväinen, sillä välillä voi tuntua, etteivät opinnot etene. Opintopisteiden eteen tehty työ kuitenkin korvaa puuttuvia tietoja, tuo uutta osaamista ja valmentaa opiskelua varten.

Suoritetut väyläopinnot mahdollistavat hakemisen yliopistoon. Kauppatieteen väylän tarvittava opintopisteiden määrä on 60 opintopistettä. Opintoihin käytetty aika on yksilöllinen, useimmat tekevät ne 1,5-2 vuodessa. Tekniikan alan Kevätväylän laajuus on 27 opintopistettä, jotka tulee tehdä yhden kevätlukukauden aikana. Opintopisteet ovat maksullisia.

Vaikka et pääsisi opiskelemaan väylän kautta, voit hyvin todennäköisesti hyödyntää opintopisteitä myöhemmin, jos tulet valituksi valintakokeiden kautta.

Aloituspaikkojen määrä nousee tekniikan aloilla

Ensi vuonna kevätväylän läpäisseiden sisäänotto tekniikan aloilla nousee 60 opiskelijaan. Kevätväylän 2019 hakukohteet on julkaistu verkkosivuilla.

Seuraava mahdollisuus hakea Kauppakorkeakoulun väylään soveltuville kursseille alkaa elokuussa. Omatoimisen lukujärjestyksen voi tehdä tutustumalla kurssikuvauksiin, joiden yhteydessä on myös arvio työmäärästä. Avoimen yliopiston opintoneuvojilta voi myös kysyä neuvoja.

Väylä tutkinto-opiskelijaksi http://avoin.aalto.fi/fi/route/

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Opinnot Julkaistu:

Kursseja tohtoriopiskelijoille periodissa V

Periodi V alkaa 22. huhtikuuta ja päättyy 9. kesäkuuta 2024.