Autoinsinöörien maailmanjärjestön opiskelijapalkinto Suomeen
Lehtinen palkittiin syyskuun lopulla pidetyn autoinsinöörien maailmankongressin päätöstilaisuudessa Etelä-Korean Busanissa. Paikalla oli yli 1800 osallistujaa 33 maasta. Kongressi järjestetään joka toinen vuosi.
Lehtinen piti esityksensä pääkongressin ohessa pidetyssä opiskelijakongressissa. Esityksen aiheena oli ”Nonlinear Lateral Dynamic Behaviour of a High Capacity Transport Vehicle” eli HCT-yhdistelmien epälineaarinen sivuttaissuuntainen dynaaminen käyttäytyminen.
”Oli hienoa saada tunnustusta alan asiantuntijoilta”, Lehtinen iloitsee.
Raati antoi esitykselle arvion outstanding paper. Kriteereitä oli useita, kuten tutkimuksen teoreettinen hyöty, käytännön hyöty, ja kuinka itsenäisesti tutkimus on tehty.
Turvallisesti tien päällä
HCT- eli High Capacity Transport -yhdistelmä tarkoittaa normaalia pidempää ja / tai raskaampaa ajoneuvoyhdistelmää, jota ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksena. Tallaisia yhdistelmiä on Suomessa koekäytössä varsinkin puutavarakuljetuksissa. Liikennöitsijä tarvitsee sitä varten Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän koeluvan.
HCT-yhdistelmät tunnetaan Australiassa maantiejunan nimellä. Sellaisen voi kohdata liikenteessä myös Ruotsissa, eräissä Keski-Euroopan maissa sekä Kanadassa.
Suurella kuljetuskapasiteetilla tavoitellaan aiempaa parempaa tuottavuutta ja pienempää energiankulutusta hyötykuormaan nähden. Se tarkoittaisi pienempiä päästöjä ja pienempiä kuljetuskustannuksia.
Lehtinen tutki diplomityössään erään yhdistelmän sivuttaisdynaamista käyttäytymistä liukkaissa olosuhteissa.
”HCT-yhdistelmillä ei toistaiseksi saa ajaa talvi- tai pakkaskeleillä. Viranomaiset haluavat saada tietoa yhdistelmän turvallisuudesta vaativissa olosuhteissa ennen kuin liikennöintilupia voidaan myöntää.”
Lehtinen teki erilaisilla ajoneuvoyhdistelmän parametreilla herkkyysanalyyseja siitä, miten HCT-yhdistelmä käyttäytyy erilaisissa ajotilanteissa. Hän tutki, miten yhdistelmien rakennetta voitaisiin kehittää niin, että ne käyttäytyisivät stabiilisti ja pyrkisivät oikaisemaan itsensä eri ajotilanteissa, kuten erilaisissa kaistanvaihdoissa ja ongelmallisissa ääritilanteissa.
”Iso yhdistelmä vaatii kuljettajalta ennakoivaa ajotapaa. Kun kuljettaja tekee ohjausliikkeen esimerkiksi 80 km/h etenemisnopeudella, se vaikuttaa yhdistelmän peräosaan noin kahden sekunnin viiveellä.”
Lehtinen tutki HCT-yhdistelmän käyttäytymistä Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa ajoneuvotekniikan tutkimusryhmän laboratoriossa. Oulun yliopistossa tutkitaan samaa aihetta myös käytännön ajokokeilla ja mittauksilla. Tutkimuksia tehdään yhteistyössä Trafin, VTT:n ja ajoneuvoalan yritysten ja säätiöiden kanssa.
Kohti uusia haasteita
DI Jere Lehtinen sai diplomityönsä valmiiksi vuoden 2015 lopussa. Syksyllä 2016 hän siirtyi jatko-opiskelijaksi tuotantotalouden laitokselle.
”Tuotantotalous oli minulla sivuaineena. Keskityn nyt organisaatioiden toimintaan, projektien hallintaan ja johtamiseen liittyviin aiheisiin, jotka kiinnostavat minua”.
Lehtinen toteaa, että ajoneuvotekniikan opetus ja siihen suunnattu rahoitus on Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa vähentynyt.
”Toivotaan, että ajoneuvo- ja rengasdynamiikan opetus ja tutkimus säilyvät Suomessa korkeatasoisina. Tutkimusta tarvitaan, sillä vuodenaikojen vaihteluista ja erityisen haastavista talviolosuhteista johtuen meillä on poikkeuksellisen hankalat olosuhteet tieliikenteessä.”
Lehtisen mukaan tutkimus ja teollisuus keskittyvät maailmanlaajuisesti enenevässä määrin ajoneuvojen sähköistämiseen ja itseajavien ajoneuvojen kehittämiseen.
Kuva: Pasi Perhoniemi, SATL
- Julkaistu:
- Päivitetty: