Autoinsinöörien maailmanjärjestön opiskelijapalkinto Suomeen

Jere Lehtinen Aalto-yliopistosta voitti autoinsinöörien maailmanjärjestön FISITAn opiskelijakongressin parhaan esityksen palkinnon.
jere-lehtinen-fisita_fi.jpg

Lehtinen palkittiin syyskuun lopulla pidetyn autoinsinöörien maailmankongressin päätöstilaisuudessa Etelä-Korean Busanissa. Paikalla oli yli 1800 osallistujaa 33 maasta. Kongressi järjestetään joka toinen vuosi.

Lehtinen piti esityksensä pääkongressin ohessa pidetyssä opiskelijakongressissa. Esityksen aiheena oli ”Nonlinear Lateral Dynamic Behaviour of a High Capacity Transport Vehicle” eli HCT-yhdistelmien epälineaarinen sivuttaissuuntainen dynaaminen käyttäytyminen.

”Oli hienoa saada tunnustusta alan asiantuntijoilta”, Lehtinen iloitsee.

Raati antoi esitykselle arvion outstanding paper. Kriteereitä oli useita, kuten tutkimuksen teoreettinen hyöty, käytännön hyöty, ja kuinka itsenäisesti tutkimus on tehty.

Turvallisesti tien päällä

HCT- eli High Capacity Transport -yhdistelmä tarkoittaa normaalia pidempää ja / tai raskaampaa ajoneuvoyhdistelmää, jota ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksena. Tallaisia yhdistelmiä on Suomessa koekäytössä varsinkin puutavarakuljetuksissa. Liikennöitsijä tarvitsee sitä varten Liikenteen turvallisuusviraston Trafin myöntämän koeluvan.

HCT-yhdistelmät tunnetaan Australiassa maantiejunan nimellä. Sellaisen voi kohdata liikenteessä myös Ruotsissa, eräissä Keski-Euroopan maissa sekä Kanadassa.

Suurella kuljetuskapasiteetilla tavoitellaan aiempaa parempaa tuottavuutta ja pienempää energiankulutusta hyötykuormaan nähden. Se tarkoittaisi pienempiä päästöjä ja pienempiä kuljetuskustannuksia.

Lehtinen tutki diplomityössään erään yhdistelmän sivuttaisdynaamista käyttäytymistä liukkaissa olosuhteissa.

”HCT-yhdistelmillä ei toistaiseksi saa ajaa talvi- tai pakkaskeleillä. Viranomaiset haluavat saada tietoa yhdistelmän turvallisuudesta vaativissa olosuhteissa ennen kuin liikennöintilupia voidaan myöntää.”

Lehtinen teki erilaisilla ajoneuvoyhdistelmän parametreilla herkkyysanalyyseja siitä, miten HCT-yhdistelmä käyttäytyy erilaisissa ajotilanteissa. Hän tutki, miten yhdistelmien rakennetta voitaisiin kehittää niin, että ne käyttäytyisivät stabiilisti ja pyrkisivät oikaisemaan itsensä eri ajotilanteissa, kuten erilaisissa kaistanvaihdoissa ja ongelmallisissa ääritilanteissa.

”Iso yhdistelmä vaatii kuljettajalta ennakoivaa ajotapaa. Kun kuljettaja tekee ohjausliikkeen esimerkiksi 80 km/h etenemisnopeudella, se vaikuttaa yhdistelmän peräosaan noin kahden sekunnin viiveellä.”

Lehtinen tutki HCT-yhdistelmän käyttäytymistä Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa ajoneuvotekniikan tutkimusryhmän laboratoriossa. Oulun yliopistossa tutkitaan samaa aihetta myös käytännön ajokokeilla ja mittauksilla. Tutkimuksia tehdään yhteistyössä Trafin, VTT:n ja ajoneuvoalan yritysten ja säätiöiden kanssa.

Kohti uusia haasteita

DI Jere Lehtinen sai diplomityönsä valmiiksi vuoden 2015 lopussa. Syksyllä 2016 hän siirtyi jatko-opiskelijaksi tuotantotalouden laitokselle.

”Tuotantotalous oli minulla sivuaineena. Keskityn nyt organisaatioiden toimintaan, projektien hallintaan ja johtamiseen liittyviin aiheisiin, jotka kiinnostavat minua”.

Lehtinen toteaa, että ajoneuvotekniikan opetus ja siihen suunnattu rahoitus on Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa vähentynyt.

”Toivotaan, että ajoneuvo- ja rengasdynamiikan opetus ja tutkimus säilyvät Suomessa korkeatasoisina. Tutkimusta tarvitaan, sillä vuodenaikojen vaihteluista ja erityisen haastavista talviolosuhteista johtuen meillä on poikkeuksellisen hankalat olosuhteet tieliikenteessä.”

Lehtisen mukaan tutkimus ja teollisuus keskittyvät maailmanlaajuisesti enenevässä määrin ajoneuvojen sähköistämiseen ja itseajavien ajoneuvojen kehittämiseen.

Kuva: Pasi Perhoniemi, SATL

URL kopioitu

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.