Auroptic Medicalille Slush-voitto

Biopsianäytteiden ottoa kehittävään tekniikkaan erikoistunut startup nappasi voiton Slushin Y Science -kilpailussa.
Biopsy needle
Uusi teknologia mahdollistaa paremmat biopsianäytteet kasvaimista.

Auroptic Medical on voittanut Slushin Y Science -kilpailussa 5000 euron palkinnon Health ja Pharma -kategoriassa. Startup on lähtöisin Business Finlandin rahoittamasta hankkeesta, jota on tehty Oulun yliopiston ja Aalto-yliopiston johdolla yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa. Startup perustettiin keväällä 2021.

Tutkimusryhmä on kehittänyt teknologiaa parempien biopsianäytteiden ottamiseen kasvaimista. Tekoälypohjainen menetelmä auttaa ohjaamaan biopsianeulan aiempaa tarkemmin oikeaan paikkaan.

"Tutkimuksessamme kehitetty menetelmä voisi estää merkittävän osan uusintabiopsioista, kun näyte saadaan kerralla oikeasta kohdasta. Tällä olisi positiivinen vaikutus muun muassa syöpädiagnostiikkaan, jos täsmällisen diagnoosin saaminen voitaisiin saada päiviä tai viikkoja nykyistä aiemmin", sanoo professori Heikki Nieminen Aalto-yliopistosta.

Slush Y Science on Slushin sivutapahtuma, jossa kilpaillaan kolmessa kategoriassa. Lue Auroptic Medicalin voitosta lisää Oulun yliopiston sivuilta.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.