Audiovisuaalisen alan ensimmäinen eko-opas ohjaa kohti kestävämpää tuotantoa

Tavoitteena on edistää alan työkulttuurin muuttumista ekologisemmaksi.
Ekosetti-oppaan kuvituskuva. Kuvassa kesäinen niitty kullankeltaisessa auringonvalossa. Kuvan etualalla valkoinen laatikko tekstillä: Ekosetti, opas ekologisesti kestävämpään audiovisuaaliseen tuotantoon.

Eilen julkistettu Ekosetti - opas ekologisesti kestävämpään audiovisuaaliseen tuotantoon on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Opas on suunnattu laajasti kotimaisen audiovisuaalisen alan toimijoille ja sidosryhmille: mainonnan, elokuvien ja tv-ohjelmien tuottajille ja studioille, kalustovuokraamoille, työntekijöille, tilaajille, rahoittajille ja yhteistyökumppaneille.

”Opas tarjoaa tietoa ja pyrkii inspiroimaan tekijöitä kehittämään toimintaansa ja samalla koko alaa ympäristövastuullisempaan suuntaan. Tavoitteena on tuoda kestävyys mukaan kaikkeen päätöksentekoon ja käytännön työhön”, kertoo oppaan tekijä, av-tuotannon freelancer ja tohtorikoulutettava Kaisa Astikainen Aalto-yliopistosta.

Eko-opas tarjoaa käytännöllisiä neuvoja ja vinkkejä tuotannon eri osa-alueiden "vihreyttämiseen", kuten tuotannon johtoon, käsikirjoitusvaiheeseen, jätehuoltoon, energiankäyttöön, matkustamiseen ja logistiikkaan. Ennakkosuunnittelun merkitystä korostetaan.

Oppaan ovat koonneet Kaisa Astikainen ja tv-alalla työskentelevä, ympäristösuunnittelijaksi opiskeleva Anne Puolanne. Oppaan hankekumppaneita ja rahoittajia ovat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Audiovisual Producers Finland APFI ry sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ja Insinööritieteiden korkeakoulun rakennetun ympäristön laitos. Opas on toteutettu osana Aalto-yliopiston monialaista “Sustainability in filmmaking (SUFI)” -hanketta.

Kestävä tuotanto on kilpailuvaltti

Oppaan tekijät korostavat, että alan on tärkeää olla mukana yhteiskunnallisessa ja globaalissa ilmastotietoisessa kehityksessä.

"Av-alan kansainvälistyessä ja tuotantokokojen kasvaessa on entistä tärkeämpää, että toiminnalle asetetaan myös ekologisia reunaehtoja. Kestävä tuotanto voi olla myös kilpailuvaltti, se voi kasvattaa projektin merkityksellisyyttä esimerkiksi työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden silmissä. Ja voihan olla, että kestävyydestä tulee rahoituksen saamisen ehto myös meillä Suomessa", toteaa Astikainen.

Tekijöiden mukaan suomalaisessa tuotannossa tehdään jo monia asioita oikean suuntaisesti.

“Tarvitaan kuitenkin lisäksi työkaluja, koulutusta sekä alan yhteistä järjestäytymistä. Toki tarvitaan myös resursseja, mutta ennen kaikkea on kyse siitä, miten voidaan omaksua uusi, vastuullisempi toimintakulttuuri”, korostaa Puolanne.

Alussa Ekosetti.fi on yksinkertainen verkko-opas, mutta tavoitteena on, että siihen voidaan jatkossa räätälöidä työkaluja, kuten hiilijalanjälkilaskuri ja muita seurantatyökaluja.

Ekosetti - opas ekologisesti kestävämpään audiovisuaaliseen tuotantoon

Oppaaseen on koottu käytännön vinkkejä, kuinka kotimaisissa av-tuotannoissa voitaisiin toimia ympäristöystävällisemmin.

Tutustu oppaaseen

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.