Artificial Intelligence Day houkutteli 600 tekoälystä kiinnostunutta

Artificial Intelligence Day toi yhteen tutkijat, yritykset ja julkisen sektorin edustajat, jotka paneutuivat tekoälyn uusimpiin kehityssuuntiin.
Artificial Dayn 600 osallistujaa edustivat yliopistoja, tutkimuslaitoksia, viranomaistahoja ja yli 180 yritystä. Kuva: Matti Ahlgren/Aalto-yliopisto

Artificial Intelligence Day -keräsi joulukuun 13. päivä yli 600 tekoälystä kiinnostunutta asiantuntijaa ja tutkijaa Dipoliin, Aalto-yliopiston vastikään remontoituun päärakennukseen.

Tapahtuman järjestäjä, Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen Finnish Center for Artificial Intelligence (FCAI), halusi tapahtuman avulla edistää tekoälyyn liittyvää tiedonjakoa sekä yhteistyötä yritysten ja tutkijoiden välillä.

Ainutlaatuiset tutkimusongelmat palvelevat sekä yrityksiä että tutkijoita

AI Day -seminaarin osallistujat edustivat yli 180 yritystä ja heillä oli mahdollisuus verkostoitua tutkijoiden kanssa kuuntelemalla lyhyitä tutkimusesittelyjä sekä perehtymällä tutkijoiden demoihin.

Yksi tapahtumaan osallistuneista suurista yrityksistä oli Elisa, jonka kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen jäi vaihtamaan ajatuksia yritysten ja tutkijoiden yhteistyöstä Aalto-yliopiston professorin Samuel Kasken kanssa.

“Meillä Elisassa on käytössämme merkittävät määrät dataa, ja tavoitteena on aina tarjota tätä dataa tutkimuskäyttöön”, Pentikäinen sanoi. “Yrityksenä meille tutkimusyhteistyön lähtökohta on aina sen selvittäminen, mitä emme vielä tiedä. Ja sehän on myös tieteellisen työn ydin, eikö niin?”

“Ilman huipputiedettä yrityksissä ei pystytä saavuttamaan innovaatioita”, Pentikäinen alleviivasi keynote-puheiden antia.

AI Day -tapahtuman avasi Aalto-yliopiston professori Samuel Kaski, Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Esko Ukkonen ja provosti Krstiina Mäkelä Aalto-yliopistosta. Muut pääpuhujat olivat professori Teemu Roos Helsingin yliopistosta, yliopistonlehtori Michael U. Gutmann Edinburghin yliopistosta, professori Moncef Gabbouj Tampereen teknillisestä yliopistosta ja professori Giulio Jacucci Helsingin yliopistosta.

Samuel Kaski toi esiin, miten tärkeää on löytää yritysyhteistyössä sellaisia ainutlaatuisia tutkimusongelmia, jotka ovat arvokkaita sekä yrityksille että tutkijayhteisölle.

“Molemmille osapuolille on hedelmällisintä etsiä niitä asioita, joita kukaan muu ei vielä tutki, yrittää valita sekä yrityksiä että tutkijoita hyödyttävä tutkimusmetodi ja lopulta ratkaista sellaisia ongelmia, joita yrityksen tulisi ratkaista mutta joita se ei kenties ole vielä itse keksinyt. Juuri tällaisia täysosumia me etsimme!” Samuel Kaski sanoi.

“Olen täsmälleen samaa mieltä”, Kimmo Pentikäinen sanoi. “Juuri näin voimme tunnistaa tärkeitä kehityssuuntia, jotka muuttavat liiketoimintaamme, bisnesalaa ja jopa koko yhteiskuntaa perustavanlaatuisella tavalla.”

Kiinnostusta tekoälyn sovelluksiin ja alojen väliseen yhteistyöhön

Tapahtuman palautteessa moni osallistuja ilmaisi kiinnostuksensa kuulla vielä lisää tekoälyn käytännön sovelluksista ja Iiiketoimintamahdollisuuksista. Tällaisten esimerkkien avulla olisi helpompi vakuuttaa sekä yritysjohto että päättäjät tekoälyn hyödyistä ja mahdollisuuksista, jolloin tekoälyn kehittämiseen ja käyttöönottoon saataisiin lisää panostuksia.

Lisäksi osallistujat kaipasivat tuleviin tekoälytapahtumiin esimerkkejä tekoälyyn liittyvästä yhteistyöstä humanististen ja luovien alojen kanssa. Tällaiset hankkeet voivat parhaimmillaan rakentaa tulevaisuutta, joka on moniäänisempi ja tasa-arvoisempi.

Osallistujia pyydettin myös listaamaan aiheita, joista he haluaisivat jatkossa kuulla lisää. Näitä olivat tekoälyn käytännön esimerkit teollisuudessa, liikenteessä ja tietojohtamisessa, tekoäly ja tietoturva, vuorovaikutteiset teknologiat ja naiset tekoälyn kehittäjinä.

FCAI suunnittelee AI Day -tapahtumaa myös ensi vuodelle, syksylle 2018.

Tutkijoiden ja yritysten verkostoituminen oli pyritty tekemään tapahtuman aikana mahdollisimman helpoksi.

Kuvat: Matti Ahlgren/Aalto-yliopisto

Lisätietoja:
Terhi Kajaste, FCAI yritysyhteistyö, Aalto-yliopisto

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.