Armchair-näyttely esillä Tukholman huonekalumessujen nuorten suunnittelijoiden Greenhouse-osastolla

Aalto-yliopiston Armchair-näyttely esittelee Tukholman huonekalumessuilla 14 kalustesuunnittelun maisteriopiskelijan ohuesta teräsputkesta valmistamaa käsinojallista tuolia.
Chairs in Aalto University's Armchair exhibition at Stockholm Furniture Fair. Photo: Evelin Kask
Armchair-näyttelyn tuoleja: Shreya Kembhavi, Mondriaan; Sanni Rajapolvi, Aava; Berke Özkay Özkök, 517. Kuvat: Evelin Kask

Tukholman kansainväliset huonekalumessut on pohjoismaiden tärkein muotoilualan vuosittainen tapahtuma ja osa Tukholman Design-viikkoja, jolloin kaupungissa järjestetään lähes 400 design-tapahtumaa ja -näyttelyä. Tukholman messut on kompakti ja korkeatasoinen tapahtuma, jossa alan ammattilaiset, suunnittelijat, opiskelijat, pohjoismaalaiset kalustevalmistajat, kauppiaat ja media kohtaavat toisensa hyvin organisoidusta puitteissa. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään 4. – 8. helmikuuta 2020.

Tukholman messujen mielenkiintoisin osa on Greenhouse-niminen nuorten suunnittelijoiden ja korkeakoulujen osasto. Ensimmäisen kerran vuonna 2003 järjestetyn Greenhousen merkitys ja pinta-ala on kasvanut jatkuvasti. Se herättää yhä kasvavaa mielenkiintoa alalla toimivien vakiintuneiden yrittäjien rinnalla. Jury valitsee hakemusten perusteella 30 parasta koulua ja nuorta muotoilijaa Greenhouseen, jonne Aalto-yliopisto on säännöllisesti yli kymmenen vuoden ajan kutsuttu näytteilleasettajaksi.

Aalto-yliopiston osasto on usein herättänyt huomiota korkeatasoisella ja omaperäisellä esillepanollaan. Alan johtavat kansainväliset julkaisut kuten Domus, Dezeen, Wallpaper, Archinew ja Artsthread ovat esitelleet verkkosivuillaan korkeakoulun saavutuksia kattavasti.

Tänä vuonna Aalto-yliopiston Armchair-näyttely esittelee 14 kalustesuunnittelun maisteriopiskelijan ohuesta teräsputkesta valmistamaa käsinojallista tuolia. Tiukasti rajatun harjoitustyön tarkoitus on kiinnittää opiskelijoiden huomio kalusteen muotoon sekä rakenteeseen - ja mikä tärkeintä, omaperäisen ja persoonallisen muotokielen löytämiseen.

Näyttelyyn osallistujat:
Essi Aalto
Imola Balogh
Susanna Daniela
Hazel-Aylin Feizula
Noora Katajalaakso
Shreya Kembhavi
Markus Koistinen
Yeaeun Lee
Huiyun Miao
Sanni Rajapolvi
Miika Ruotsalainen
Stiina Ruusuvuori
Shuoan Yang
Berke Özkay Özkök

Lisätietoja:
Martin Relander, Lehtori

Ryhmän näyttelyn oma nettisivu:

Greenhouse-osio messuilla:

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.