Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puisen paviljongin Designmuseon eteen

Paviljonki on suomalais-brittiläinen moderni tulkinta teehuoneesta.
Kuva: Mikko Raskinen
Kuvat: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston ja lontoolaisen Westminsterin yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden suunnittelema ja toteuttama puurakenteinen teepaviljonki avautui tänään Designmuseon edustalle Helsinkiin.

Aloite teehuoneen toteuttamiseen tuli Suomen Lontoon instituutilta ja hankkeella juhlistetaan Suomen ja Britannian satavuotiaita diplomaattisuhteita.

Hankkeen ohjasi puurakentamiseen erikoistunut Aalto-yliopiston alumni, suomalaisarkkitehti Sami Rintala, joka toimii vierailevana luennoitsijana University of Westminsterissä.

”Pohdimme opiskelijoiden kanssa, mitä englantilaisuus ja englantilainen teejuonnin kulttuuri on, ja miten se voisi ilmentyä arkkitehtuurissa. Lopputuloksessa yhdistyy suomalainen puu ja englantilainen teenjuonti”, Rintala valottaa suunnittelun taustoja.

Kuva: Mikko Raskinen

Puurakentamisen osaajien yhteistyö

Rakenteen lähtökohtana on perienglantilainen teehuone, puurunkoinen tudor-talo, josta on tehty uusi tulkinta, ja suomalaisuutta on tuotu mukaan puun käyttötavassa.

”Kiinnostavaa tässä on opetuksellinen yhteistyö Iso-Britannian ja meidän arkkitehtiopiskelijoiden välillä, englantilaisen teeperinteen tulkitseminen uudella tavalla ja kekseliäs puunkäyttö”, toteaa arkkitehtuurin laitoksen johtaja, arkkitehti Pekka Heikkinen Aalto-yliopistosta.

”Pyrimme tarjoamaan opiskelijoillemme tekemiseen perustuvan tavan oppia. Olemme kaikki – Rintala, Westminster ja Aalto-yliopisto – ansioituneita tämänkaltaisessa opetuksessa, joten oli kiinnostavaa katsoa mitä tämän kaltaisen nopeankin toteutuksen tuloksena voi syntyä.”

Tänään auennut teepaviljonki on auki 15. syyskuuta asti eli Helsinki Design Weekin (HDW) loppuun. Paviljongissa voi juoda teetä ja siellä järjestetään erilaisia designviikon tapahtumia.

Puutavaran on toimittanut Versowood Oy.

Lisätietoja:

Arkkitehtuurin laitoksen johtaja Pekka Heikkinen, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, 050 377 3786, [email protected]

Tuottaja Ransu Helenius, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, 050 54 74 179, [email protected]

Suomen Lontoon instituutti: Arkkitehti Sami Rintala: Teepaviljonki yhdistää suomalaisen puun ja englantilaisen teenjuonnin

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: