Arjesta ideoita terveydenhuollon innovaatioihin

Health Capital Helsinki -yhteistyöhön liittyvissä innovaatiotyöpajoissa kohtaavat teknologia ja arjen haasteet.

Health Capital Helsinki -innovaatiotyöpajat perustuvat HUS:n henkilöstöltä luottamuksellisesti kerättyihin ideoihin toiminnan kehittämisestä muun muassa uusilla teknologisilla ratkaisuilla. Huhtikuun työpajassa oli paikalla yli 70 asiantuntijaa HUS:sta, Aalto-yliopistosta ja Helsingin yliopistosta.

Aalto Health Platformin vetäjä, Executive in Residence Markus Mäkelä on tyytyväinen työpajoihin.

Työpajat lunastavat paikkansa yhtenä tärkeänä innovaatioyhteistyön muotona, sillä hoitohenkilöstöltä itseltään tulevat ongelmat ja ideat ovat kullanarvoisia.

– Johtoryhmässämme seuraamme näitä ideoita säännöllisesti ja pyrimme tukemaan pajoista edelleen kehittyviä tutkimus- ja kaupallistamishankkeita, kertoo Mäkelä.

Tilaisuudessa ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Jari Salo kertoi onnistuneista teknologisista innovaatioista rusto- ja luuvaurioiden hoidossa.

Salo on ollut mukana kehittämässä uudenlaista puupohjaista kipsimateriaalia, jonka avulla paranemista voidaan edistää myös luun sisällä. Innovaatiosta syntyi startup-yritys Onbone Oy. Hän on myös kehittänyt ainutlaatuisen ruston kuvantamismenetelmän, kartiokeilakuvauksen. Nilkkanivelen biomekaniikkaan Salo on perehtynyt yhteistyössä Aalto-yliopiston konetekniikan laitoksen Jukka Tuomen 3D-tulostuksen tutkimusryhmän kanssa.

Health Capital Helsinki -yhteistyössä innovaatioiden ja liiketoiminnan lisäämisen ohella yksi keskeinen tavoite on innovaatiotoiminnan tukirakenteiden kehittäminen. Tähän on jo olemassa hyvää pohjaa, jossa yksi vahvuus on se, että asioita tehdään toimijoiden arjesta käsin.

HUS:n kehittämisjohtaja Visa Honkasen mukaan Jari Salon kokemukset onnistuneista innovaatioista ovat erinomainen esimerkki siitä, miten saman alueen sisällä voidaan toteuttaa erilaisia strategioita innovaatioiden edistämiseksi.

– Ideoita meiltä kyllä löytyy, mutta tukirakenteita pitää kehittää. Health Capital Helsinki -toiminnassa on lähdetty liikkeelle hyvin käytännönläheisesti learning by doing -ajatusta soveltaen, sanoo Honkanen.

Ideointi osaksi arkea

Tilaisuuden avannut HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi haluaa rohkaista henkilöstöä tarttumaan rohkeasti arkisiin ongelmiin ja ideoimaan ratkaisuja niihin.

– Ideat innovaatioihin nousevat usein henkilöiltä, jotka ovat käytännön työssä. Ideoiden tuominen työpajoihin on tärkeää, sillä työpajoissa ratkaisuideaa voi kehitellä monitieteisissä tiimeissä, sanoo Mäkijärvi, joka on myös Health Capital Helsingin strategisen johtoryhmän varapuheenjohtaja ja Aalto Health Platformin neuvottelukunnan puheenjohtaja.

Ideointi on nähtävä osana arkea ja se koskee kaikkia terveydenhuollossa toimivia, ei vain lääkäreitä.

Tilaisuudessa ensimmäisen Health Capital Helsinki -palkinnon innovaation edistämisestä saanut apulaisosastonhoitaja Pirgit Silvast-Äikäs on tästä tuore esimerkki. Silvast-Äikkään erikoisalueena on vatsakalvodialyysi, josta hänellä on vankka työkokemus.

– Vatsakalvotesti on nykyisellään työläs ja usein se epäonnistuu. Uusinnat vievät sairaalapaikkoja, ja puutteelliset näytteet antavat epätarkan kuvan. Uusi innovaatio tulee helpottamaan potilasta ja parantamaan analytiikkaa, sanoo palkinnosta ilahtunut Silvast-Äikäs.

Silvast-Äikäs jatkaa testin kehittämistä yhteistyössä mikrosysteemitekniikan professori Tomi Laurilan ja muiden Aallon asiantuntijoiden kanssa. He kuuluvat laajentuvaan joukkoon asiantuntijoita, jotka ovat mukana innovaatiotyöpajoista nousevien ideoiden tutkimus- ja kehitystyössä. Osalle niistä haetaan seuraavassa vaiheessa Tekes-rahoitusta.

Apulaisosastonhoitaja Pirgit Silvast-Äikäs palkittiin ensimmäisellä Heath Capital Helsinki -palkinnolla innovaation edistämisestä. Silvast-Äikkään idea liittyy dialyysihoidon vatsakalvotestiin. Vierellä työpajaan myös osallistunut ja arjen parantamisesta kiinnostunut osastosihteeri Tuukka Harell Kätilöopiston sairaalasta.

Health Capital Helsinki on Helsingin seudun life science- ja terveysteknologia-alojen tutkimuksen, osaamisen ja yritystoiminnan keskittymä. Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Helsingin kaupunki ja HUS muodostavat allianssin, joka kehittää näiden alojen tutkimukseen pohjautuvaa innovaatio- ja liiketoimintaympäristöä, tavoitteenaan nostaa pääkaupunkiseutu Pohjoismaiden johtavaksi seuduksi terveys- ja hyvinvointialoilla. Kehittämistoimenpiteitä koordinoi Health Capital Helsinki -projektitoimisto.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!