Antti Ahlava ja Kivi Sotamaa saivat kunniamaininnan Guggenheim-kilpailussa

Suunnitelma Kissing Helsinki parhaiten menestynyt suomalainen ehdotus.

Aalto-yliopistossa työskentelevien Antti Ahlavan ja Kivi Sotamaan ehdotus Kissing Helsinki on saanut kunniamaininnan Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailussa.  Ehdotus pohjautuu uudenlaiseen ajatukseen taidemuseosta sosiaalisena foorumina. Yleisöstä ja kaupungista tulee aktiivinen taiteen tekijä ja tuottaja ja tälle interaktiolle on varattu museon keskeinen tila. Myös rakennuksen muotokieli tukee rakennuksen kutoutumista osaksi ympäristöään.

Antti Ahlavan ja Kivi Sotamaan työ on esillä kaikille avoimessa näyttelyssä Helsingin Taidehallissa.

Antti Ahlava on Aalto-yliopiston kampuskehittämisen vararehtori ja arkkitehtuurin laitoksen professori. Kivi Sotamaa on Aalto-yliopiston Digitaalisen suunnittelun laboratorion (ADD) taiteellinen johtaja. Kilpailuehdotuksen kolmas tekijä on arkkitehti Fredrik Lindberg.

Guggenheim Helsinki -kilpailulla etsitään ehdotuksia Helsingin Eteläsatamaan tulevaksi taidemuseoksi. Kilpailun on järjestänyt kansainvälinen Solomon R. Guggenheim -säätiö. Kilpailuun saatiin ennätyksellisen suuri määrä ehdotuksia, kaikkiaan 1715. Tuomaristo valitsi finalisteiksi ja palkitsi kunniamaininnalla töitä, jotka ovat osanneet hahmottaa näkymiä tulevaisuuden museolle.

Kissing Helsinki ja muut Guggenheim Helsinki -kilpailun parhaiten menestyneet ehdotukset ovat esillä Helsingin Taidehallissa 25.4.–16.5.2015. Näyttely on maksuton ja yleisölle avoin.

Lisätietoja:

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!