Ansioituneita liike-elämän vaikuttajia professoreiksi

Professor of Practice -tehtävään on nimitetty useita kiinnostavia henkilöitä.

Professor of Practice on osa Aalto-yliopiston urajärjestelmää. Professor of Practiceksi voidaan nimittää henkilö, joka on ansioitunut tutkija ja jolla on erinomainen käytännön perehtyneisyys alaan. Se mahdollistaa tällaisten ammattilaisten kiinnittämisen Aalto-yliopistoon 3−5 vuoden määräajaksi tuomaan lisäarvoa ja käytännön osaamista Aalto-yliopistolle tärkeillä alueilla.

Kauppakorkeakouluun on nimitetty kuluvana lukuvuonna tällä tittelillä Nordean Sakari Wuolijoki, media-asiantuntija Nando Malmelin sekä viimeisimpänä palvelumyynnin asiantuntija Paul Viio. Myös Katariina Kemppainen logistiikan aineessa, Minna Logemann organisaatioviestinnän aineessa, Olli-Pekka Lumijärvi laskentatoimessa, Esko Penttinen tietojärjestelmätieteessä ja Liisa Välikangas organisaatiot ja johtaminen -aineessa ovat aloittaneet lukuvuonna 2014-2015 Professor of Practice -tehtävässä. Lisäksi mm. Sixtén Korkman työskentelee Kauppakorkeakoulussa Professor of Practice -nimikkeellä.

Sakari Wuolijoki toimii laskentatoimen laitoksella yritysjuridiikan professorina

Sakari Wuolijoki on valmistunut Helsingin yliopistosta oikeustieteen tohtoriksi vuonna 2010. Hän on koko työuransa toiminut merkittävissä johto- ja asiantuntijatehtävissä pankkisektorilla. Wuolijoella on ollut tärkeitä lainvalmisteluun liittyviä asiantuntijatehtäviä kotimaisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä. Kauppakorkeakoulun yritysjuridiikka-aineen tutkimuksen yksi painopistealue on jo vuosia ollut rahoitusmarkkinoiden sääntely.

Wuolijoki on maamme johtavia luottolaitossääntelyn tutkijoita ja hänen tutkimussuuntauksensa sopii hienosti oppiaineen tutkimusprofiiliin. Professuuri on osa-aikainen, Wuolijoki jatkaa edelleen Nordeassa. Wuolijoki aloitti kautensa 1.9.2014.

Nando Malmelin toimii johtamisen laitoksella mediajohtamisen professorina

VTT Nando Malmelinin toimen alana on mediajohtaminen ja viestinnän johtaminen organisaatioviestinnän oppiaineessa johtamisen laitoksella. Malmelin aloitti kautensa 1.9.2014.

”Professor of Practice -toimessa työskentelyä ohjaa pyrkimys käytännön vaikuttavuuteen. Kehitän opetusta, jossa on vahva käytännöllinen ulottuvuus. Lisäksi pyrin tekemään tutkimusta, joka on hyödyllistä myös media- ja viestintäalalle sekä kiinnostaa alan ammattilaisia ja organisaatioita”, Malmelin sanoo.

Malmelin on toiminut tutkimustehtävissä Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin yliopistossa, Turun kauppakorkeakoulussa ja University of Technology, Sydneyssä (UTS). Lisäksi hän on työskennellyt eri tehtävissä media- ja viestintäalalla, viimeksi A-lehdet Oy:n kehitysjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä. Malmelin on julkaissut monia suomenkielisiä kirjoja sekä palkittuja artikkeleita kansainvälistä viestintää, brändejä ja mediaa käsittelevissä journaaleissa.

Paul Viio toimii markkinoinnin laitoksella myynnin professorina

KTT Paul Viio on johtava arvopohjaisen palvelumyynnin asiantuntija. Sen lisäksi, että hän työskentelee liikkeenjohdon konsulttina, johdon valmentajana, opettajana, myynnin tutkijana, kirjoittajana ja key-note puhujana, Paul Viio toimii myös neuvonantajana useille yrityksille auttaen heitä menestymään kansainvälisesti.

Paul Viion väitöskirjan aihe oli myyntiprosessin strateginen mukauttaminen asiakkaan mukaan yritysten välisessä liiketoiminnassa. Tutkimus kontribuoi asiakassuhdemarkkinoinnin ja erityisesti myynnin johtamisen tutkimukseen. Viio on ollut vierailevana professorina, vierailevana tutkijana, vanhempana tutkijana ja vierasluennoitsijana eri yliopistoissa kansainvälisesti.

Paul Viiolla on yli 20 vuoden kokemus myyntityöstä ja hän on ollut useissa myynnin johdon tehtävissä monissa yrityksistä b-to-b-sektorilla eri puolilla Eurooppaa. Hän on myös perustaja ja johtava partneri yksityisessä konsulttiyrityksessä, joka keskittyy kansainvälisen myynnin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Viio aloitti kautensa 1.3.2015.

Lisätietoja Professor of Practice -järjestelmästä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: