Uutiset

Alumnisuurlähettiläs Juho Tuovinen: Sain Kauppiksesta itseluottamusta tavoitella omia päämääriäni

Kansainvälisissä tehtävissä toiminut Juho Tuovinen neuvoo opiskelijoita etsimään tarkkaan omia kiinnostuksen kohteita, kun he hakevat oman alan työpaikkoja.
School of Business Alumni Ambassador Juho Tuovinen

Milloin ja mitä opiskelit Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa?

Tein kandidaatintutkintoni Kauppakorkeakoulun Mikkelin yksikössä 2004–2007, pääaineena kansainvälinen liiketoiminta. Sen jälkeen jatkoin maisteriopintoihin Kööpenhaminan kauppakorkeakouluun, jossa suoritin myös CEMS-tutkinnon. Toisen osuuden CEMS-tutkinnosta tein London School of Economicsissa.

Millaisissa tehtävissä olet toiminut Kauppiksen jälkeen?

Olen erikoistunut media-alan kansainvälistymisstrategiaan ja erityisesti TV-sisällön kansainväliseen levitykseen. Aloitin urani Nordisk Film TV:llä Kööpenhaminassa, joka myöhemmin tuli osaksi ranskalaista Banijay Groupia.

Neljän vuoden jälkeen siirryin Lontooseen NBCUniversalille, tittelillä Director for International Formats, jossa viihdyin myös neljä vuotta. Viime vuonna palasin Suomeen uuden työtarjouksen perässä.

Mitä teet tällä hetkellä?

Olen media-yhtiö Rabbit Filmsin kansainvälinen johtaja. Rabbit on alun perin Duudsonien perustama firma, joka on nykyisin yksi Suomen suurimmista TV-tuotantoyhtiöistä. Teemme muun muassa ohjelmia Haluatko miljonääriksi, Posse, BumtsiBum, Kingi ja Leijonan kita.

Tehtäväni on neuvotella Suomessa kehitettyjen tv-ohjelmakonseptien eli formaattien ulkomaisien versioiden oikeuksista.

Miten opinnot ovat hyödyttäneet työelämääsi?

Enemmän kuin mitään muuta, sain Kauppiksesta itseluottamusta tavoitella omia päämääriäni. Opiskelusta jäi käteen etenkin kansainvälinen lähestymistapa lähestulkoon kaikkeen omassa elämässäni sekä tapa etsiä tehokkaasti informaatiota.

Uskon, että opintojeni takia olen pystynyt pärjäämään paremmin eri puolilla maailmaa olevissa työtehtävissä ja tekemään töitä tiimeissä, joissa on ihmisiä eri puolilta maailmaa.

Neuvosi opintojaan miettivälle?

Mielestäni tärkeintä on löytää ala tai osaamisalue, josta on ihan oikeasti innostunut. Silloin kun valmistuin, oli erittäin tavallista etsiä töitä konsulttifirmoista ja investointipankeista. Niihin koettiin olevan vaikeinta päästä sisään, joten tällä tavalla todistit arvosi.

Nykyisin muun muassa Slushin ja Start Up Saunan takia monet ihmiset suuntautuvat yrittäjyyteen, mikä on mielestäni hieno asia.

Suurimman osan ihmisistä täytyy kuitenkin tehdä töitä kymmenen tuntia päivässä seuraavat neljäkymmentä vuotta, joten kannattaa miettiä tarkkaan, haluaako valita jotain, jossa ehkä aluksi tienaa enemmän, mutta ei nauti siitä, vai jotain, joka innostaa sinua joka päivä.

Jos nyt pohtisin alani ensimmäisen työpaikan hankintaa, tekisin listan, jossa olisi maksimissaan viisi yritystä, joihin haluaisin töihin. Työhakemuksissa ja -haastatteluissa aito innostus alaa ja firmaa kohtaan tulee esiin erittäin helposti. Ihminen, josta paistaa läpi halu päästä juuri kyseiseen firmaan töihin, saa paikan paljon varmemmin, kuin joku, jolla saattaa olla hieman paremmat arvosanat.

Ajatuksia yritysmaailmasta tai ajankohtaisista asioista?

Toivon, että olisin lukenut enemmän rahoitusta. En ole yhtään luonnollisesti lahjakas sillä puolella ja kävin vain pakolliset kurssit. Kauppatieteellinen osaaminen on kuitenkin aika harvoin kovinkaan konkreettista, joten kaikki sellaiset kyvyt, joita pystyy tuomaan pöytään ja mitä muilla ei ole, ovat aina hyödyksi. Lisäksi taloudellisen näkökulman hallinta on hyödyksi oikeastaan missä tahansa työssä.

Mitä verkostot merkitsevät sinulle?

Mielestäni verkostoituminen on erittäin tärkeää. Olen tähän mennessä saanut oikeastaan kaikki työpaikkani verkostojeni kautta. Lisäksi luot lisäarvoa firmallesi, olkoon se sitten omasi tai jonkun toisen, jos pystyt helposti löytämään etsimänne tyylistä ihmistä: uusia työntekijöitä, alihankkijoita tai valokuvaajaa firman nettisivuille.

Toimit tällä hetkellä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnisuurlähettiläänä. Mitä alumnius sinulle merkitsee?

Olen erittäin ylpeä, että olen käynyt Kauppiksen ja haluan vaalia alumnisuhteita. Mikkelin yksikössä muodostuu vieläkin tiiviimpi porukka, kuin pääkoululla, ja olen saanut monia hyviä ystäviä yliopistoajalta.

Liityin heti alumniyhdistykseen, kun valmistuin. Kuulun myös Kööpenhaminen kauppakorkeakoulun ja London School of Economicsin alumniyhdistyksiin ja osallistun myös heidän toimintaansa ajoittain. Alumnius on hieno tapa pitää yhteyttä vanhoihin kavereihin sekä oppia uutta matkan varrella!

Lisätietoja:

Lue lisää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumniyhteistyöstä sekä muista alumnisuurlähettiläistä, jotka ovat Juho Tuovisen kanssa kehittämässä Kauppakorkeakoulun alumnitoimintaa: www.aalto.fi/fi/kauppakorkeakoulu/kauppakorkeakoulun-alumnisuurlahettilaat.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.