Alepa ottaa ruoan robottikuljetukset käyttöön Otaniemessä ensimmäisenä Suomessa

Alepan asiakkaat voivat keväästä lähtien tilata ruokaa kotiin kuljetusrobotin toimittamana. Robottitoimitukset käynnistyvät aluksi kuudessa Espoon alueella toimivassa Alepassa. Ensimmäiset kuljetukset alkavat Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemen Alepassa kauppakeskus A Blocissa.
Nainen lastaa ostoksia kuljetusrobottiin Alepan edessä
Kuljetusrobottiin mahtuu kerralla jopa kolme ostoskassia. Kuva: HOK-Elanto.

Pääkaupunkiseudulla toimiva lähikauppaketju Alepa ottaa käyttöön täysin uudenlaisen ruoan toimitusmuodon aloittamalla yhteistyön robottivalmistaja Starship Technologiesin kanssa. Starshipin kehittämät kuljetusrobotit toimittavat ostokset Alepa-myymälöistä asiakkaan määrittelemään toimitusosoitteeseen. Alepa on ensimmäinen toimija Suomessa, joka ottaa käyttöön ruoan robottitoimitukset.

"Pystymme robottien avulla tarjoamaan asiakkaillemme uuden kätevän, ympäristöystävällisen, kontaktittoman ja edullisen toimitustavan verkkokaupan tilauksiin. Maailmalla nämä robotit ovat toimittaneet jo miljoonia tilauksia ja uskon niiden saavan suosiota myös Suomessa. Odotamme mielenkiinnolla, millaista palautetta robotit saavat asiakkailtamme," HOK-Elannon verkkokaupan kehitysjohtaja Jukka Ranua sanoo.

Toimitukset käynnistyvät tänään Otaniemessä

Starshipin robottikuljetukset alkavat tiistaina 12.4. Otaniemen Alepassa. Seuraavalla viikolla kuljetusrobottien toimituspiiri laajenee kattamaan viiden muun Espoossa sijaitsevan Alepan lähialueet. Alepa Mankkaa, Alepa Jousenpuisto, Alepa Otaniemi, Alepa Laajalahti, Alepa Leppävaara ja Alepa Matinkylä tuovat robottitoimitukset yhteensä 8000 espoolaisen kotitalouden saataville.

Käytännössä robottitoimitus tilataan Starshipin mobiilisovelluksen kautta. Alepan henkilökunta pakkaa tilatut ostokset ja lastaa ne robotin kyytiin. Robotin kuljetuslaatikkoon mahtuu kerralla jopa kolme ostoskassia. Robotti suunnittelee tekoälyn avulla itselleen sopivimman reitin toimitusosoitteeseen ja lähtee matkaan. Reitti kulkee jalankulkijoille tarkoitettuja väyliä pitkin ja robotti tunnistaa mahdolliset esteet sekä ihmiset ja ajoneuvot ja osaa toimia liikenteessä.

Robotin saavuttua määränpäähän asiakas saa puhelimeensa ilmoituksen, jossa kerrotaan tilauksen saapumisesta. Sovelluksen avulla voi myös seurata lähetyksen matkaa reaaliaikaisesti. Robotin päällä oleva kansi aukeaa tilaussovelluksen avulla.

Kätevä ja ympäristöystävällinen toimitustapa

Autoja ympäristöystävällisempi toimitustapa on käytössä edellä mainittujen Alepa-myymälöiden aukioloaikojen puitteissa. Iltahämärä ei vaikuta toimitusten nopeuteen, sillä robotit osaavat navigoida vaikka säkkipimeässä. Ne voivat ylittää katuja ja reunakivetyksiä ja kulkea esimerkiksi sateella tai lumessa. Päästöttömät robotit ajavat 99 prosenttia ajasta itsenäisesti, mutta ihmiset tarkkailevat niiden toimintaa ja voivat ottaa hallinnan itselleen koska tahansa.

Kuljetusrobottien toimittaman tilauksen tekeminen on kätevää ja helppoa Starship Food Delivery -sovelluksen avulla. Se on ladattavissa iOS- ja Android-sovelluksina.

Kuljetusrobotti Alepan edessä
Kuva: HOK-Elanto

Faktoja kuljetusroboteista

• Alepa ottaa ensivaiheessa käyttöön yhteensä 60 kuljetusrobottia.
  • Robotti painaa noin 35 kiloa ja voi kuljettaa kerralla 2–3 ruokakassillista.
  • Sähköllä toimiva päästötön robotti tarkkailee ympäristöään 12 kameran avulla ja se kulkee noin 6 kilometrin tuntivauhtia. Tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstään.
  • Robotissa on ääniominaisuus, jonka avulla voi myös kommunikoida.
  • Maailmalla Starship-robotit ovat tehneet jo yli 3 miljoonaa toimitusta.

Tutustu kauppakeskus A Blociin

A Bloc lehmuskuja kampuskortteli Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

A Bloc

Otaniementie 12

Toimipisteet
A Bloc logo yellow

A Bloc (ulkoinen linkki)

Kauppakeskus A Bloc on Otaniemen kampuksen sykkivä sydän ja kohtauspaikka ravintoloineen, kahviloineen ja muine palveluineen. Suomen innovatiivisin kauppakeskus sijaitsee Aalto-yliopiston metroaseman yhteydessä.

A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Biotuotekeskuksen avajaiset
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

UPM tukee Aalto-yliopiston sellututkimusta ja -koulutusta

Korkeatasoinen tutkimus mahdollistaa korkeatasoisen koulutuksen.