Akustiikkatutkija Kai Sakselan yritys pääsi Startup Saunaan

Akustisen kameran kehittänyt Noiseless Acoustics Oy valittiin kiihdyttämöön 700 hakijan joukosta, yhtenä kolmesta suomalaisyrityksestä.
Akustinen kamera näyttää muun muassa äänen tulosuunnan.

Tohtorikoulutettava Kai Saksela tutkii osa-aikaisesti akustista optimointia Lauri Saviojan tutkimusryhmässä tietotekniikan laitoksella. Hän valmistui diplomi-insinööriksi vuoden 2012 alussa.

-        Päätin aloittaa tutkimuksen osa-aikaisesti noin kaksi vuotta diplomi-insinööriksi valmistumisen jälkeen. Työelämässä en päässyt miettimään asioita niin syvällisesti kuin olisin halunnut, koska tulosten tehokas tuottaminen nousee tärkeysjärjestyksessä helposti kaiken muun edelle, kertoo Saksela.

Noiseless Acoustics Oy:n Saksela perusti Jonas Nybergin kanssa tammikuussa 2015. Päätuotetta, uudentyyppistä akustista kameraa, on yhdessä kehitetty jo vuoden 2013 loppupuolelta lähtien.

-        Akustisen kameran toimintaa voidaan verrata infrapunakameran toimintaan. Kun infrapunakamera näyttää infrapunasäteilyn tulosuunnan ja lämpötilan, näyttää akustinen kamera äänen tulosuunnan ja vaikkapa äänen taajuussisällön, kuvailee Saksela.

Akustinen kamera soveltuu erinomaisesti tyypillisten rakennusvirheiden paikantamiseen ja tuotteiden äänikäyttäytymisen tutkimiseen. Rakennusakustiikan mittaukset voidaan tehdä huomattavasti järkevämmin, kun mittauksiin otetaan mukaan ongelmakohdat selvästi esittävä akustinen kamera.

Akustisella kameralla on monia muitakin käyttökohteita rakennusakustiikan lisäksi, koska se ratkaisee monta ongelmaa paremmin kuin mikään muu menetelmä. Esimerkiksi sähköverkoissa tapahtuvat osittaispurkaukset näkyvät erinomaisesti akustisella kameralla, ja sähköverkon kunnossapidon näkökulmasta näiden purkausten tarkka paikallistaminen voi olla tärkeää.

-        Näen itseni viiden vuoden päästä osana yritystä, joka kehittää hyvin mielenkiintoisia tuotteita kansainvälisille markkinoille. Tuolloin uskoisin myös hitaasti, mutta varmasti etenevän väitöskirjani olevan valmis, kertoo Saksela lopuksi.

Startup Sauna on hyvin suosittu yrityshautomo, johon haki tänä vuonna 700 yritystä 17 eri maasta. Näistä mukaan valittiin ainoastaan 14 yritystä, eli 2% hakijoista. Suomesta ohjelmaan pääsi mukaan 3 yritystä.

Lisätietoja:

Kai Saksela

Noiseless Acoustics

Lisätietoa Startup Saunasta

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.