Akustiikan tutkimukselle rahoitusta Nordic Hub -hausta

NordicSMC-verkoston osaaminen kattaa kaikki äänen ja musiikin tutkimuksen alat taiteista luonnontieteeseen ja tekniikkaan.
artboard_1-6x_fi_fi.jpg

NordForsk on myöntänyt noin 20 miljoonaa Norjan kruunua eli 2 miljoonaa euroa pohjoismaiselle äänen- ja musiikinkäsittelyn verkostolle (The Nordic Sound and Music Computing Network NordicSMC), jossa ovat mukana professorit Vesa Välimäki ja Ville Pulkki. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettyyn Nordic University Hub -rahoitushakuun jätettiin 63 hakemusta, joista rahoitettiin 6 hanketta.

NordicSMC-verkostossa on tutkijoita kaikista viidestä Pohjoismaasta. Mukana ovat Aalto-yliopiston lisäksi Aalborg University, KTH, University of Iceland ja University of Oslo. Verkoston tekee ainutlaatuiseksi se, että sen osaaminen kattaa kaikki äänen ja musiikin tutkimuksen alat taiteista luonnontieteeseen ja tekniikkaan.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.