Akustiikan laboratorio kirjoitti vuoden parhaan artikkelin äänitekniikan lehteen

Voittaja-artikkeli esittelee uudenlaisen kaikualgoritmin.
Aalto University/ Acoustics Lab research group
Benoit Alary (vas.), Archontis Politis, Sebastian J. Schlecht ja Vesa Välimäki.

Aalto-yliopiston tutkijoille jaettiin etänä Journal of the Audio Engineering Society -lehden vuosittainen parhaan lehtiartikkelin palkinto tiistaina 2.6.2020 Wienissä Itävallassa, missä on meneillään ääniteknisen seuran AES:n virtuaalikonventio. Palkittu tutkimusartikkeli julkaistiin vuonna 2019, ja se käsittelee kolmiulotteista keinotekoista huonekaikua.

Tutkimus oli Aalto-yliopiston akustiikan laboratorion tohtoriopiskelija Benoit Alary’n väistöskirjatyö. Hänen yhteistyökumppaneitaan tutkimuksessa olivattekniikan tohtori Archontis Politis, joka työskenteli aiemmin Aallossa tutkijana ja on nykyään postdoc-tutkija Tampereen yliopistossa, sekä työelämäprofessori Sebastian J. Schlecht ja professori Vesa Välimäki, jotka molemmat työskentelevät akustiikan laboratoriossa. Ennen akustiikan tohtoriopintoja Benoit Alary työskenteli tietokonepeliteollisuudessa kehittäen interaktiivista äänitekniikkaa ja virtuaaliakustiikan algoritmeja. Väitöskirjatyö on osa Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta, jossa parannetaan konserttien äänen lähetystekniikkaa koteihin.

The best paper award, Audio Engineering society

Journal of the Audio Engineering Society keskittyy erityisesti äänitekniikkaan, ja sillä on pitkät perinteet julkaista audiosignaalinkäsittelyn perustuloksia, jotka liittyvät muun muassa kaikulaitteisiin, äänentoistoon ja digitaaliseen äänisynteesiin.

Voittaja-artikkeli Directional feedback delay network esittelee uuden kaikualgoritmin, jonka avulla voidaan tuottaa eri lailla vaimeneva ääni eri suunnissa kuulijan ympärillä. Suuntariippuvaa akustiikkaa voi kokea monissa tiloissa, kuten kokoushuoneissa, kirkoissa ja konserttisaleissa. Aiempien kaikualgoritmien ääni vaimenee joka suunnassa samalla tavalla eikä siksi jäljittele tätä ilmiötä. Nyt esitelty uusi menetelmä on hyödyllinen lisä tilaäänen teknologioihin, joiden avulla luodaan ympäröivä äänimaailma virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen. Muuten niiden ääni kuulostaisi samalta kuin perinteisessä elokuvassa.

Benoit Alary

Tohtoriopiskelija
anechoic chamber aalto university mikko raskinen

Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitos

Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitoksen tutkimus käsittelee monia erilaisia aloja tieto- ja viestintätekniikasta perussähkötekniikkaan. Laitoksen tutkimuksessa keskitytään selvittämään näiden ilmiöiden ja niihin liittyvien tekniikoiden teoreettisia rajoja ja perusteita.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.