Akatemiaprofessori Paavo Alkulle on myönnetty IEEE:n korkein arvonimi

Maailman suurin tekniikan alan järjestö IEEE myöntää professori Paavo Alkulle fellow-arvon, joka on sen jäsenistön korkein arvonimi.
Akatemiaprofessori Paavo Alku

Professori Paavo Alku Aalto-yliopiston signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitokselta on nimitetty IEEE-insinöörijärjestön fellow-jäseneksi tammikuusta 2020 alkaen. Nimitys perustuu hänen ansioihinsa puhesignaalien analyysin, synteesin ja laadun parantamisen aloilla. Hänen tutkimusalojaan ovat puheentuoton analyysi ja mallintaminen sekä puhesynteesi. Professori Alkun tutkimustuloksia on hyödynnetty kaupallisesti matkapuhelimissa ja monissa neurotieteellisissä tutkimuksissa, jotka liittyvät ihmisaivojen puheenkäsittelyyn. Professori Alku on Suomen Akatemian akatemiaprofessori.

IEEE, jolla on yli 400 000 jäsentä, on maailman suurin tekniikan alan ammattijärjestö. IEEE Fellow -arvo myönnetään henkilölle, jolla on erinomaiset saavutukset millä tahansa IEEE:n edustamalla alalla. Nimitysten vuosittainen määrä ei saa ylittää 0,01 % järjestön kokonaisjäsenmäärästä.

Suomessa on vain parikymmentä IEEE fellow’ta, joista monet ovat Aalto-yliopiston entisiä tai nykyisiä professoreita. Signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitoksessa on tämän nimityksen jälkeen neljä IEEE Fellow -jäsentä.

Lisätietoja:

IEEE Finland Section – Suomalaiset IEEE Fellow’t
Professori Paavo Alku, [email protected]

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.