Akateemiset tulokset ja kansainvälinen arvostus kehittyivät suotuisasti vuonna 2019

Aalto-yliopiston kampuksen kehittäminen eteni merkittävästi ja Kauppakorkeakoulu siirtyi helmikuussa uuteen rakennukseen Otaniemen kampuksen ytimeen.
Opiskelijoita kampuksella. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto.

Aalto-yliopiston hallitus hyväksyi vuoden 2019 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen kokouksessaan 19.3.2020. Vuosi 2019 oli Aalto-yliopiston kymmenes toimintavuosi.

Aalto-yliopiston akateemiset tulokset kehittyivät suotuisasti. Eniten viittauksia saavien top 10 % -julkaisujen määrä kasvoi yhdellä prosentilla 1 512 julkaisuun (1 493 vuonna 2018). Vuoden aikana suoritettiin 1 340 (1 218) kandidaatin, 1 960 (1 628) maisterin ja 235 (263) tohtorin tutkintoa.

Myönteinen kehitys heijastui Aalto-yliopiston kansainväliseen arvostukseen ja ranking-tuloksiin. QS World University Rankings ”Top 50 Under 50” -vertailussa, joka listaa 150 maailman parasta alle 50-vuotiaista yliopistoa, Aalto ylsi yhdeksännelle (9.) sijalle ja oli eurooppalaisista yliopistoista kolmanneksi (3.) paras. Times Higher Educationin vertailussa Aalto listattiin maailman 37. (50.) kansainvälisimmäksi yliopistoksi.

Aalto-yliopiston kampuksen kehittäminen eteni merkittävästi vuonna 2019. Kauppakorkeakoulu siirtyi helmikuussa uuteen rakennukseen Otaniemen kampuksen ytimeen. A Grid, yksi Euroopan suurimmista startup-keskuksista, laajentui. Tutkimusinfrastruktuurikeskittymä Circular Raw Materials Hub avattiin.

Yliopiston pro forma -tuloslaskelman mukainen operatiivinen tappio oli 32 (18) miljoonaa euroa. Suurimmat erät operatiivisissa tuotoissa olivat opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitus sekä hankeavustukset Suomen Akatemialta, EU:lta ja Business Finlandilta. Henkilöstö- ja tilakulut muodostivat yhteensä 76 % (77 %) operatiivisista kuluista.

Sijoitustoiminnan pro forma -voitto oli yhteensä 153 (tappio 64) miljoonaa euroa. Sijoitustoiminnan voitto muodostui pääasiassa sijoitussalkun käyvän arvon muutoksesta, mikä oli seurausta rahoitusmarkkinoiden elpymisestä vuoden 2018 lopun jälkeen. Vuoden 2020 alussa sijoitussalkun markkina-arvo on laskenut merkittävästi koronaviruspandemian rahoitusmarkkinoille aiheuttaman stressin seurauksena.

Yliopistokonsernin taseen loppusumma oli vuoden lopussa 1 829 (1 671) miljoonaa euroa.

Aalto-yliopiston pro forma -tuloslaskelma

Operatiivisen tuotot

Operatiiviset kulut

Operatiivinen voitto/tappio

Sijoitustoiminnan voitto/tappio

Rahoitustoiminnan voitto/tappio

Varainhankinnan voitto/tappio

Siirto sidottuihin rahastoihin

Tilikauden voitto/tappio

Aalto-yliopiston toimintakertomus ja tilinpäätös 2019
Aalto-yliopiston avainlukuja 2019 (aalto.fi)
Vastuullisuusraportit (aalto.fi)

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.