Airi Nevalainen ja Joona Huikuri Aallon opiskelijaedustajiksi Unite!-yliopistoverkostoon

Unitessa opiskelijat ovat tasavertaisia kumppaneita ja osallistuvat niin verkoston neuvoa-antaviin elimiin kuin erilaisten toimintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opiskelijoilla on myös oma yhdistyksensä, SURE! - Students in Unite! for Representation and Empowerment.
Airi Nevalainen ja Joona Huikuri Aallon opiskelijaedustajiksi Unite-yliopistoverkostoon

Muutama kuukausi sitten Aalto-yliopiston opiskelijat Airi Nevalainen ja Joona Huikuri aloittivat Aallon opiskelijaedustajina Unite-yliopistoverkostossa. Uniteen kuuluu Aallon lisäksi kuusi eurooppalaista yliopistoa, jotka rakentavat yhdessä mm. yhteisohjelmia, joustavia opintopolkuja ja käytäntöjä opiskelijoiden ja henkilöstön virtuaaliseen ja fyysiseen liikkuvuuteen.

Airi Nevalainen on juuri valmistunut taloustieteen kandiksi ja aloittanut maisteriopinnot. Joona Huikuri opiskelee Information and Service Management -ohjelmassa kauppakorkeakoulussa ja valmistuu näillä hetkillä kandiksi. Molemmat ovat opintojensa ohella olleet mukana monenlaisessa. Airi on toiminut mm. taloustieteen ainejärjestön Aalto Economicsin hallituksessa opintovastaavana ja kauppakorkeakoulun opetusosaamisen arviointiryhmän opiskelijaedustajana. Joona on perustanut pari opiskelijayhdistystä, mutta myös toiminut kaksi vuotta KY:n korkeakouluvaliokunta KOVAn varapuheenjohtajana.

Jututimme Airia ja Joonaa heidän uudesta roolistaan Uniten opiskelijaedustajina.

Millainen on roolinne Unitessa?

Airi ja Joona: Uniten opiskelijaedustajan rooli on yllättävän moninainen. Olemme osa SURE!-verkostoa, joka kokoaa Unite!-yliopistojen opiskelijaedustajat yhteen. Tapaamme kerran kuussa. Aloitamme lisäksi kaikkien opiskelijoiden liikkuvuutta parantavan IDEM (Inclusion, Diversity and Equity in Mobility) -projektin parissa työskentelyn. Olemme mukana myös Uniten Academic Forum -kokouksissa sekä Aallon omissa Unite-kokouksissa, joissa pääsemme hyvin tuomaan opiskelijanäkökulman esille.

Olette olleet uudessa roolissanne nyt pari kuukautta. Miltä se on tuntunut?

Airi: Pikkuhiljaa alan sisäistämään, mitä kaikkea Unite! pitää sisällään ja miten allianssin sisällä toimitaan. Alku on ollut hieman hämmentävä ja tuntuu, että tietoa vyöryy hyökyaallon lailla. Nyt kuitenkin itsevarmempana eteenpäin.

Joona: Perehdytystä Uniten opiskelijaedustajana toimimiseen oli melko niukasti, joten tärkein fokukseni onkin ollut saada otetta kaikesta informaatiotulvasta. Nyt kun alan ymmärtää allianssia ja sen toimintaperiaatteita, pystyn keskittymään paremmin opiskelijoiden näkökulman esille tuomiseen kaikissa niissä Uniten elimissä, joissa toimin.

Mitä hyötyä teidän mielestänne Unitesta on opiskelijalle?

Airi: Onnistuessaan tavoitteessaan Unite! tarjoaa opiskelijoille paljon uusia mahdollisuuksia niin kurssitarjonnan kuin liikkuvuuden saralla. Näiden puolesta liputan itse, joten hienoa olla projektissa mukana. Itseäni kiinnostaa suunnattomasti myös kulttuurien eroavaisuudet ja minusta on mielenkiintoista päästä ruohonjuuritasolla näkemään, miten yhteistyötä rakennetaan erilaisten akateemisten kulttuurien välille.

Joona: Uniten tarkoituksena on luoda tutkintoja myöntävä metakampus kaikkien sen jäsenyliopistojen välille. Tämä kuulostaa kuitenkin itselleni melko kaukaiselta idealta, jonka en usko ainakaan kokonaisvaltaisesti toteutuvan opiskeluaikanani. Koronapandemia perui kandivaihtoni kaksi kertaa ja jouduin tekemään paljon valmisteluita kahteen otteeseen vaihtojaksolle, jota ei koskaan tapahtunut. Unite! voisi mahdollistaa opiskelijoille ns. helpomman vaihtokokemuksen, jossa tiettyjä kurssikokonaisuuksia pääsisi suorittamaan eri yliopistoihin Euroopassa. Näin "vaihdosta" saisi irti myös paremmin tutkintoon sopivia kursseja, mikä tuntuu olevan harvinaista erityisesti kandivaihdoissa. Kansainvälisen yhteistyön avulla voidaan myös helpottaa muita käytännön asioita, jotka toimivat yliopistojen välisen liikkuvuuden esteenä tai hidasteena.

Miten voisimme paremmin tavoittaa opiskelijoita ja saada heitä osallistumaan Uniten tarjontaan?

Airi: Unite! on mielestäni tällä hetkellä valitettavasti opiskelijoilta piilossa. Törmäsin itsekin tähän pestiin aivan sattumalta, mutta onneksi niin. Uniten pitäisi olla läsnä vahvemmin kampustensa sosiaalisessa mediassa ja nettisivuilla, jotta se tavoittaisi enemmän näkyvyyttä. Uniten omille kanaville löytää vain kun tiedon allianssin mahdollisuuksista on saanut muualta.

Joona: Unite! näkyy tällä hetkellä heikosti opiskelijalle. Mielestäni Unite! voisi näkyä paremmin Aallon sosiaalisessa mediassa sekä esimerkiksi orientaatioviikon tapahtumissa ja speksien lavoilla, jotta opiskelijat saisivat mahdollisuuden kuulla Unitesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Unite! ei vielä tällä hetkellä tarjoa opintoja, jotka sopisivat kaikkien aaltolaisten tutkintoihin. Tämä tekee viestinnästä haastavaa, sillä esimerkiksi kauppatieteilijänä Uniten tarjonta arkkitehtuurin tai energiatekniikan saralla on melko kaukaista.

Tutustu Unite!-verkostoon (https://www.unite-university.eu)

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: