Adjunct Professor -tehtävässä aloittanut Nora Sillanpää tutkii hulevesiä

TkT Nora Sillanpään on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennetun ympäristön laitokselle Adjunct Professor -tehtävään 1.12.2020–30.11.2025 väliseksi ajaksi.
Nora Sillanpää

Professuurin ala on hulevesien hallinta eli kaupunkialueiden sade- ja sulamisvedet. Professuurin on rahoittanut Maa- ja vesitekniikan tuki ry ja se sijoittuu vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmään. Adjunct Professor on tehtävä, jonka avulla ansioituneita alan asiantuntijoita voidaan palkata osa-aikaisesti opetustehtäviin.

Sillanpää työskentelee samalla palvelupäällikkönä Sitowise Oy:n vesipalveluissa, jossa hänen tehtäviinsä kuuluu hulevesien hallintaan liittyvät suunnittelutehtävät, suunnittelupalveluiden ja -toimintatapojen kehittäminen sekä tutkimusyhteistyö. Alan eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja tiedonvälitystä hän edistää vuonna 2018 perustamansa Suomen vesiyhdistyksen hulevesijaoston varapuheenjohtajana.

”Vesi- ja ympäristötekniikan tutkimus on korkeakoulumme tärkeimpiä osaamisalueita. Alalle tarvitaan tulevaisuudessa uusia osaajia, ja olen iloinen saadessamme Nora Sillanpään vahvistamaan opetusta vesi- ja ympäristötekniikassa. Yhteistyö alan yritysten kanssa vie tutkimustietoa käytäntöön ja tuo samalla yliopistoon arvokasta tietoa käytännön ongelmista”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”Euroopassa ja maailmalla kaupungistuminen on megatrendi. Kestävää rakentamista varten tarvitaan uudenlaisia luontopohjaisia ratkaisuja hulevesien hallinnassa. Hulevesien määrän ja laadun hallintakeinot ja niiden kokeellinen ja laskennallinen arvioiminen ovat tärkeä osa vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusta Aalto-yliopistossa”, toteaa teknisen vesitalouden professori Harri Koivusalo.

Nora Sillanpäällä on pitkä kokemus hulevesistä. Hän on ollut kehittämässä ja tekemässä tunnetuksi kaupunkialueiden hydrologian ja hulevesien kestävän hallinnan tutkimusta Suomessa vuodesta 2003 lähtien. Ennen siirtymistä suunnittelutehtäviin hän työskenteli hulevesien parissa Teknillisessä korkeakoulussa, Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa.

Sillanpää väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistossa vesitekniikan alalta vuonna 2014, jonka jälkeen hän työskenteli tutkijatohtorina vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmässä vuoteen 2019 saakka. Hän oli aktiivisesti mukana kuntien, yliopistojen ja yritysten Uudet hulevesien hallinnan Smart & Clean ratkaisut -yhteistyöhankkeessa. Sillanpää on kokenut opettaja ja hän on ollut mukana ohjaamassa useita väitös- ja diplomitöitä Aalto-yliopistossa.

Yhteystiedot:

Nora Sillanpää
Vesi- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmä
Puh. +35844 3427 9109

Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Metsähovi 50 vuotta

Paljon onnea 50-vuotias Metsähovin radio-observatorio

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppi Kirkkonummella liikahti ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta.