ABB Oy lahjoittaa Aalto-yliopistolle 360 000 euroa

”Maailma on vahvassa murroksessa, ja on tärkeää huolehtia osaamisen kehittämisestä. Laadukas tutkimus ja tulevaisuuden huippuosaajat tukevat Suomen kilpailukykyä jatkossakin”, sanoo ABB Oy:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen.
Students at laboratory
Kuva: Unto Rautio

ABB Oy lahjoittaa suomalaisille yliopistoille yhteensä miljoona euroa. Aallon saama lahjoitus on 360 000 euroa. Lahjoituksen vaikuttavuutta lisää valtion vastinrahakampanja, joka jatkuu kesäkuun 2022 loppuun saakka.

”Suomen ABB:llä on monien liiketoimintojen globaali kehitysvastuu yli sadassa maassa toimivassa ABB-konsernissa. Huipputeknologioidemme kehitys perustuu tiiviiseen yhteistyöhön yliopistojen ja eri oppilaitosten kanssa sekä jatkuvan oppimisen kulttuuriin”, sanoo ABB Oy:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen.

”Maailma on vahvassa murroksessa, ja on tärkeää huolehtia osaamisen kehittämisestä. Laadukas tutkimus ja tulevaisuuden huippuosaajat tukevat Suomen kilpailukykyä jatkossakin”, Tiitinen painottaa.

”Lämmin kiitos merkittävästä lahjoituksesta. Olemme jo pitkään kehittäneet yhteistyössä ABB:n kanssa maailmanluokan innovaatioita ja osaamista. Luomalla uraauurtavia kestävän kehityksen ratkaisuja rakennamme yhdessä parempaa tulevaisuutta Suomelle ja koko maailmalle”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Pitkä ja laaja-alainen yhteistyö

Aallon ja ABB:n yhteistyöllä on 130 vuoden historia. Yhteistyön keskeisin aihepiiri on ollut sähkökäyttöjen ja verkkosuuntaajien säätö, josta on vuodesta 2001 lähtien tehty noin 20 väitöskirjaa. Yhteistyötä on tehty myös esimerkiksi laivojen komentosiltojen ja energiaratkaisujen kehityksessä sekä sähkökäyttöjen digitaalisten kaksosten, tehoelektroniikan, sähköverkkojen, prosessiautomaation, tekoälyn ja koneoppimisen alueilla.

”Yhteiskunnan digitalisaation edetessä yliopistojen tuottamia vahvoja osaajia tarvitaan monenlaisiin tehtäviin. ABB kehittää huipputeknologioita, joilla on laaja vaikutus tulevaisuuden älykkäisiin järjestelmiin. Etenkin laadukkaan ohjelmistokehityksen jatkumon varmistaminen on ABB:llä avainasemassa, samalla kun panostamme vihreään siirtymään ja rakennamme kestävämpää maailmaa”, sanoo ABB Drivesin teknologiajohtaja Matti Kauhanen.

Aallon opiskelijat ovat tehneet ABB:lle vuosittain noin 40 maisteritutkinnon lopputyötä ja viisi tohtorintutkintoa. ABB on myös merkittävä Aallon opiskelijoiden ja alumnien työnantaja.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.