Aaltolaisille tunnustuksia Hyères-festivaaleilta

Muodin opiskelija Milla Lintilä on saanut Galleries Lafayette -palkinnon. Alumni, valokuvaaja Hilla Kurki puolestaan Still Life Photography -palkinnon.
Milla Lintilän mallisto. Kuva: Guillamo Roujas

Tänä vuonna kansainväliseen muodin ja valokuvauksen korkeatasoisen kilvan finaaliin ylsivät Aalto-yliopiston muodin maisteriopiskelijat Milla Lintilä naistenvaatemallistollaan ja Emilia Kuurila miestenvaatemallistollaan sekä Aallosta viime vuonna valmistunut valokuvaaja Hilla Kurki. Finalistit valittiin 300 hakijan joukosta yli 50 eri maasta.

“Meiltä loppukilpailussa tänä vuonna olleet mallistot olivat valmiimpia kuin muut finaaliin päässeet. Millan mallisto poikkesi joukosta siinä, että se on täysin valmis tuotantoon ja markkinoille, se on sen vahvuus. Täällä palkitaan yleensä hyvin kreatiivisia mallistoja”, kertoo muotisuunnittelun professori Pirjo Hirvonen.

Lintilän mallisto on täysin neuletta, se on visuaalisesti kaunis, ja koska neuleesta ei tule hukkamateriaalia, se on kestävän kehityksen mukainen. Kokoelmaa inspiroivat Valentine De Saint-Point:in manifestot Manifesto of a Futurist Woman ja Manifesto of Lust.

”Halusin kokonaan itsetehdyillä neuleilla tulkita mitä naisellisuus tarkoittaa nykyään”, Lintilä kertoo. ”Festivaali merkitsi elämäni tähän mennessä suurinta mahdollisuutta näyttää työtäni ei ainoastaan jurylle vaan kaikille showroomilla vierailleille alan ihmisille, näytösvieraille ja lehdistölle. Hyères on nuorelle suunnittelijalle upea mahdollisuus, ja kontaktit ja verkosto, jonka siellä sain rakennettua ovat korvaamattomia. Tällä hetkellä en voisi olla onnellisempi, Galleries Lafayette -palkinto on minulle yksi mielenkiintoisimmista, ja varmistaa suoran jatkumon oman brändin rakentamiseen.”

Emilia Kuurilan mallisto. Kuva: Sofia Okkonen

Emilia Kuurilan miestenvaatemallisto ei sijoittunut kilvassa, mutta Kuurila kehuu Hyères-kokemusta upeaksi.

“On ihan superfiilis! Jo finaalipaikalle pääsy on iso voitto meille kaikille oman uramme kannalta - mahdolliset palkinnot ovat sitten hyvä bonus. Kokemuksena tämä oli ihan mieletön! Luulimme jo Millan kanssa, että meillä oli valmiit mallistot, mutta täällä sen tajusi, että on todella oltava ‘minimuotitalo’: handlattava niin design-puoli kuin markkinointi sekä iso tuotannon osuus menestyäkseen”, kertoo Kuurila. Hän on suunnitellut myös Espoon piispan, Kaisamari Hintikan, virka-asun.

Muodin, valokuvauksen ja muotiasusteiden festivaali pidettiin Hyèresissä Ranskassa 25.-2.9.4. Festivaali nostaa esiin nuoria lupauksia muodin ja valokuvauksen alalla. Festivaali järjestetään vuosittain ja siinä on kolme kilpailusarjaa. Kilpailut tuovat esiin kymmenen muotisuunnittelijaa, valokuvaajaa ja muotiasusteiden suunnittelijaa, jotka ovat alansa ammattilaisten valitsemia.

Milla Lintilän mallisto, kuva Guillaume Roujas. Emilia Kuurilan mallisto, kuva Sofia Okkonen.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.