Aaltolaisille apurahoja Wihurin rahastosta

Jenny ja Antti Wihurin rahaston apurahan sai 35 henkilöä Aalto-yliopistosta. Valtaosa apurahoista kohdistuu väitöskirjatyöhön.
Three scientists working in a laboratory

Jenny ja Antti Wihurin rahasto myöntää vuosittain apurahoja tieteen aloilla tehtävään tutkimustyöhön, taiteellisen toiminnan harjoittamisen ja taiteen kokemisen edellytysten luomiseen sekä osallistavan kansalaisyhteiskunnan edistämiseen.

Kevään yleisestä apurahahausta rahoituksen saaneissa on 35 henkilöä sekä yksi laitos Aalto-yliopistosta.  Myönnetyt apurahat ovat yhteissummaltaan 694 000 euroa, ja niistä valtaosa, 30 kappaletta, kohdistuu väitöskirjatyöhön. Muut apurahat kohdistuvat tutkimukseen, julkaisemiseen sekä tieteellisen tapahtuman järjestämiseen. Apurahan saajia on kaikista Aallon korkeakouluista.

Kaiken kaikkiaan Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakaa tänä vuonna 13,2 miljoonaa euroa tieteen (61 %), taiteen (22 %) ja yhteiskunnallisen toiminnan (17 %) hankkeille apurahoina, palkintoina ja muuna tukena. Tuesta suurin osa eli 9,2 miljoonaa euroa, myönnettiin toukokuussa 2021 järjestetyn yleisen apurahahaun kautta. Apurahansaajia on yhteensä 447. Suurin osa apurahansaajista tekee apurahalla tieteellistä tutkimusta. Jakosumma sisältää 183 väitöskirja- tai post doc -apurahaa, joista kokopäiväisiä apurahoja on 132.

Säätiö vastaanotti keväällä yli 5100 hakemusta. Hakemusmäärä laski edellisvuodesta vajaat 9 %, ja hakijoista lähes 9 %:lle myönnettiin apurahaa.

Myönnetyt apurahat korkeakouluittain näet alta.

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Jenny ja Antti Wihurin rahaston apurahan saaneet korkeakouluittain

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.