AaltoCell™- konseptille menestystä kansainvälisessä kilpailussa

Biojalostamohankkeen kehitystyössä on sovellettu uusimpia innovaatioita biotalouden alalta.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) julkaisi kansainvälisen biojalostamokilpailun tulokset 24.2.2015. Kilpailussa sijoittui jaetulle toiselle sijalle Kemijärvelle kaavailtu biojalostamohanke, joka on saanut lehdistössä jo paljon julkisuutta. Palkitussa konseptissa yhdistyy uudella tavalla puunkäyttö uusiin biomateriaaleihin ja biokemikaaleihin, joille on olemassa globaalit markkinat.

Biojalostamohankkeen kehitystyössä on sovellettu Aalto-yliopiston ja Suomen ulkopuolelta tulevien yritysten uusimpia innovaatioita biotalouden alalta.

Kuvassa professori Olli Dahl.

Aalto-yliopiston osalta biojalostamo hankkeessa on mukana professori Olli Dahlin tutkimusryhmän kehittämä AaltoCell™- konsepti ja siitä saatavat tuotteet. AaltoCell™- konseptin osalta IPR oikeudet kuuluvat Aalto-yliopistolle. Hankkeen rahoitusneuvottelut, johon osallistuvat Kemijärvi-konsortion vetäjänä Suomen Metsäkeskus, Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet ja institutionaaliset rahoittajat, alkavat huhti- toukokuussa 2015.

Spinnova Oy:n puukuitulankahanke biojalostamokilpailun voittoon

Valokuva: Aalto-yliopisto, Anni Hanén

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.