Aalto-yliopistosta Nokia Bell Labsin Distinguished Academic Partner

Yhteistyö tiivistyy muun muassa tekoälyn ja kvanttitekniikan tutkimusalueilla.

Nokia Bell Labs on valinnut Aalto-yliopiston yhdeksi Distiguished Academic Partner (DAP) -yhteistyökumppanikseen. Nokia Bell Labs hakee DAP-kumppanuudella strategista yhteistyötä alueilla, joilla Aalto-yliopiston osaaminen on maailmanluokkaa.

"Nokia Bell Labsin perustama Distinguished Academic Partner -ohjelma yhdistää parhaat voimat ratkaisemaan ihmiskunnan tarpeisiin liittyviä suuria haasteita”, sanoo Nokia Bell Labsin DAP-ohjelman johtaja Julie Byrne.

”Aalto-yliopisto on maailmanluokan kumppani, ja olen iloinen saadessamme Aallon osaksi verkostoamme, joka tuottaa merkittäviä innovaatioita erityisesti 5G-aiheista, radiosta analytiikkaan. Odotan DAP-ohjelman edelleen vahvistavan yhteistyötämme Aalto-yliopiston kanssa”, sanoo tutkimusjohtaja Lauri Oksanen Nokia Bell Labsista.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen on ylpeä nimityksestä: ”Yhteistyömme Nokian kanssa on ollut aiemminkin laajaa erityisesti tietoliikenteen alueella, mutta DAP-ohjelma tiivistää yhteistyötämme entisestään molempia osapuolia kiinnostavilla tutkimusalueilla, joita ovat esimerkiksi tekoäly ja kvanttitekniikka. Aalto-yliopisto edustaa kaikilla mainituilla aloilla maailman huippua. Tästä hyvänä indikaattorina toimii usein referoitu Shanghai-ranking*, jossa kaikki mainitut Aallon tutkimusalat menestyivät erinomaisesti.”

*Shanghai ranking = The Academic Ranking of World Universities, ARWU

Nokia Bell Labs

Nokia Bell Labs on maailmankuulu tutkimusorganisaatio. Yli 90-vuotisen historiansa aikana Bell Labs on keksinyt monia teknologioita, jotka luovat perustan informaatio- ja tietoliikenneverkoille ja kaikille digitaalisille laitteille ja järjestelmille. Tutkimus on johtanut kahdeksaan Nobel-palkintoon sekä useisiin muihin kansainvälisiin palkintoihin teknologiainnovaatioista. Nokia Bell Labs jatkaa käänteentekevää tutkimustaan uuden digitaalisen aikakauden haasteiden ratkaisemiseksi, kun kaikki verkottuu, kuten on kuvattu kirjassa The Future X Network: A Bell Labs Perspective. www.bell-labs.com

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!