Aalto-yliopistossa luotu dataveistos siirtyy Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle

Aalto-yliopiston äänisuunnittelun ja visuaalisen viestinnän suunnittelun opiskelijoiden ja opettajien luoma installaatio tekee näkyväksi ilmanlaadun ja liikevirtojen aaltoilevaa vaihtelua äänen ja valon avulla.
Data Sculpture by Department of Media for Mall of Tripla shows the cyclic data on air quality and traffic flows in the shopping centre
Kuva: Sonya Mantere

Sonification Art Display -teos luo interaktiivisen kokemuksen mittausdatasta. Teos aktivoituu liikkeestä: kun kävijä liikkuu lähemmäs tai kauemmas, tiedot näkyvät installaatiossa sekä väreinä rengasnäytöllä että kuuluvat ääninä. Teos hyödyntää Helsingin yliopiston kehittämän MegaSense-alustan avulla koottuja ilmanlaatutietoja.

Aalto-yliopiston äänisuunnittelun ja visuaalisen viestinnän suunnittelun opiskelijat ja tutkijat ovat luoneet teoksen Helsingin kaupungin tilauksesta MegaSense-ohjelman vetämän Urban Sense -testiprojektin aikana.

”Jokainen näytöllä tapahtuva kierros edustaa yhtä päivää ilmanlaadun mittauksia. Mitä lähempänä pyöreää näyttöä, sitä nopeammin päivät kuluvat. Vuorovaikutteisesta kellosta vetäytyminen puolestaan hidastaa ajan kulumista”, vanhempi tutkija Andrew Rebeiro-Hargrave kertoo. Rebeiro-Hargrave koordinoi MegaSense Smart City -projektia tietojenkäsittelytieteen osastolla.

”Luovien ratkaisujen avulla on mahdollista esittää muuten vaikeasti ymmärrettäviä kokonaisuuksia. Monialaisen tiimimme luoman installaation avulla kuka tahansa pääsee aiheen äärelle audiovisuaalisen elämyksen kautta”, sanoo professori Rupesh Vyas Aalto-yliopistosta.

Sonification Art Display on sijainnut kauppakeskus Triplassa vuoden 2022 alusta alkaen. Helsingin yliopisto on vuokrannut teoksen Kumpulan kampukselle tammikuuhun 2023 asti.

Aalto-yliopiston työryhmä:

Olli Ketonen, äänisuunnittelu ja ohjelmointi
Kalle Järvenpää, muotoilu ja rakennus
Koray Tahiroğlu, äänisuunnittelun ohjaus
Nicola Cerioli, datavisualisoinnin ohjaus
Rupesh Vyas, ohjaus ja konseptisuunnittelu

Yhteystiedot:

ProfessoriRupesh Vyas, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected], 050 5988 032

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.