Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö tukee yliopiston strategiaa ja toimintaa

Tekniikan tukisäätiö täytti 35 vuotta ja sai uuden nimen.
tukisaatio_35v-juhla_30-10-2014_photo_mikko_raskinen_002_700x350px_fi.jpg

Teknillisen korkeakoulun tukisäätiö täytti 35 vuotta ja sai uuden nimen "Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö".

– Maallamme on yksi vahvuus, jota muut ovat kopioineet, ja se on erinomainen yliopistojen ja teollisuuden yhteistyö, jossa meillä on yli 100-vuotinen perinne, Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri aloitti tervehdyksensä. Yhteistyö tekniikan aloilla on aitoa yhteistyötä ja opiskelijat sekä tutkijat ovat hyvin perillä siitä, mitä yritysmaailmassa tapahtuu.

– Osaava ja pitkäjänteinen tutkimusyhteistyö on osaltaan mahdollistanut suomalaisia innovaatioita ja yritysten menestystä, Teeri jatkoi. Yliopistojen ja yritysten välistä yhteistyötä mittaavassa rankingissa Aalto on sijalla 16.

– Jatkossa haluamme olla entistä parempi kumppani Suomen menestyksen muokkaamisessa. Säätiön toiminta on vakiintunutta ja sitä sekä apurahojen myöntämistä pidetään tärkeänä Aallossa. Säätiön uusi nimi tukee yliopiston strategiaa ja tekemistä.

Kiitos pitkästä yhteistyöstä

Juhlatilaisuudessa jaettiin perinteisesti TKK-mitalit, jotka annettiin Kone Oyj:lle ja NCC Rakennus Oy:lle. Mitalit myönnetään yhteisöille, jotka ovat tehneet pitkään yhteistyötä säätiön ja Aallon tekniikan koulujen kanssa ja tarjonneet sekä diplomityörahoitusta että -paikkoja yliopiston opiskelijoille. Mitalit jakoivat työvaliokunnan puheenjohtaja Hannele Wallenius ja tukisäätiön toiminnanjohtaja Ella Bingham.

Kone Oyj:n puolesta mitalin otti vastaan Tiina Hakala, Head of Competence Management ja NCC:n puolesta toimitusjohtaja Harri Savolainen. Molemmat pitivät yhteistyötä yliopiston kanssa sekä strategisesti tärkeänä että molempia hyödyntävänä toimintana.

Tilaisuudessa annettiin myös kiitoslahjat kahdelle entiselle toiminnanjohtajalle. Vuosina 2003-2009 toiminnanjohtajana toimi professori Jorma Kyyrä (kuvassa oikealla) Sähkötekniikan korkeakoulusta ja vuosina 2010-2013 professori Esko Niemi Insinööritieteiden korkeakoulusta.

Juhlatilaisuuden lauluesityksistä vastasi Polyteknikkojen Kuoron kvartetti.

Aalto-yliopiston tukisäätiö on suomalaisen teollisuuden vuonna 1979 perustama säätiö, jonka tarkoituksena on Aalto-yliopistossa suoritettavan teknistieteellisen tutkimuksen tukeminen ja siihen liittyvän opetustoiminnan edistäminen. Säätiö jakaa apurahoja opinnäytteisiin jatkuvasti, ja lisäksi kerran vuodessa tutkimusapurahoja säätiön pääoman tuotosta. Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiön toiminnan piiriin kuuluvat Insinööritieteiden korkeakoulu, Kemian tekniikan korkeakoulu, Perustieteiden korkeakoulu ja Sähkötekniikan korkeakoulu sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Arkkitehtuurin laitos.

Yritys tai yhteisö voi tehdä säätiölle lahjoituksen tietylle tutkimusalalle. Säätiö myöntää apurahan sellaiselle opiskelijalle, jota tämän alan professori puoltaa. Yritykselle lahjoitus on kevyt ja edullinen tapa osallistua tutkimukseen. Opiskelijalle tämä on helpompi tapa saada rahoitusta opinnäytteelleen ja päästä kontaktiin yrityksen kanssa.

Tukisäätiön uusi nimi on ruotsiksi Stödfonden för teknik vid Aalto-universitetet ja englanniksi Foundation for Aalto University Science and Technology.

Lisätiedot Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö

Kuvat: Aalto-yliopisto, Mikko Raskinen

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä