Aalto-yliopiston taide ja muotoilu nousi jo maailman 6. parhaaksi

Kaikkiaan kuusi Aallon alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.
QS-ranking tulos 2021

QS World University Rankings julkaisi vuoden 2021 alakohtaiset vertailut 3. maaliskuuta. Vertailuissa oli mukana 51 tieteenalaa 1 452 yliopistosta ympäri maailmaa.

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu (art and design) nousi vertailussa yhden sijan viime vuodesta, maailman 6. parhaaksi. Vain kerran aiemmin suomalainen yliopisto on yltänyt yhtä korkealle QS:n historiassa.

”Olemme onnellisia tästä historiallisesta sijoituksesta, joka heijastaa pitkäjänteistä sitoutumistamme laadukkaaseen ja kansainväliseen työhön. Hienoa, että se on maailmalla huomattu. Haluan kiittää ja onnitella koko yhteisöämme!”, iloitsee Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen.

Viime vuoden tapaan sadan parhaan joukkoon ylsivät Aallosta myös arkkitehtuuri ja rakennettu ympäristö (architecture and built environment), jonka sijoitus oli 42. ja liiketaloustiede ja johtaminen (business and management studies), joka oli sijalla 71. Sadan kovimman joukkoon harppasivat Aallosta tänä vuonna myös sijalle 96 noussut tietojärjestelmät (computer science & information systems), sijalle 79 noussut sähkötekniikka (engineering – electrical & electronic) ja sijalle 98 noussut materiaalitiede (materials science).

Parhaiten QS:n vertailussa pärjäsivät tänä vuonna MIT (Massachusetts Institute of Technology) ja Harvard, joissa molemmissa 12 alaa saavutti ykköspaikan.

QS:n alakohtaiset vertailut painottavat sekä yliopiston mainetta akateemisen maailman ja työnantajien keskuudessa että tutkimusjulkaisuja ja niiden keräämiä viittauksia. Näiden osatekijöiden merkitys tuloksessa vaihtelee eri aloilla.

QS World University Rankings vertailee myös yliopistoja kokonaisuudessaan. Edellisellä QS:n yleisranking-listalla Aalto oli sijalla 127.

Aalto-yliopisto on erikoistunut tekniikkaan, talouteen ja taiteeseen, ja Aallolle relevanteimpia ovatkin ala- tai aihekohtaiset rankingit. Maailmassa on laskutavasta riippuen noin 17 000–22 000 yliopistoa.

QS World University Rankings by Subject 2021

Lisätietoja:

Tuomas Auvinen
Dekaani, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
puh. 050 64848

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.