Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin ja nykymuotoilun opiskelijatiimi voitti Habitare-suunnittelukilpailun 2023

Habitare-suunnittelukilpailu on tarkoitettu taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin opiskelijoille Suomessa. Tämän vuoden teemana kilpailussa oli ”Yhteisöllisyyden työkalut”. Teeman tarkoituksena oli rohkaista kilpailijoita muotoilemaan ja toteuttamaan uudenlaisia tapoja edistää yhdessäoloa ja vuorovaikutusta ihmisen mittakaavassa tai laajemminkin.
Lennart Engels, Karolin Kull, Ágnes László, Julia Postrzech and Valenti Soler won the Habitare Design competition 2023.
Lennart Engels, Karolin Kull, Ágnes László, Julia Postrzech and Valenti Soler voittivat Habitare-suunnittelukilpailun 2023.

Lennart Engels, Karolin Kull, Ágnes László, Julia Postrzech and Valenti Soler muodostivat ryhmän, joka voitti muotoilu kilpailun työllään HABIT. HABIT on moderniin kaupunkiympäristöön sopiva tulisija, joka mahdollistaa ihmisten kokoontumisen yhteen. Yksilölliseten tulisijojen valmistuksessa on hyödynyttey matalan teknologian prosessia, joka mahdollistaa rakennusjätteen käytön uutena materiaalilähteenä.

Kilpailun päätuomarina toiminut muotoilija Harri Koski kiitti ryhmää innovatiivisesta työstä: "Erityisen hienoa tässä teoksessa on materiaalin tutkimus- ja kehitystyö, jossa on luotu rakennusjätteestä jotain kestävää, pitkäikäistä ja yhteisöllistä." Kun sementti korvataan geopolymeereillä, pystytään betonin valmistuksen hiilijalanjälkeä laskea merkittävästi. HABIT hyödyntää uudelleen paikallisia, sivutuotteina syntyviä materiaaleja, nostaen ne keskiöön sosiaalisissa tarkoituksissa ja mahdollistaen yhteisöllistä kokoontumista.

"Näyttelymme teema keskittyi narratiiviin vanhan tavan uudistetusta käsitteestä: uusien yhdessäolon muotojen luomiseen avoimessa tilassa, sekä rakennusjätteen/tiilijätteen uudelleenkäyttöön", tiimi kuvailee näyttelyään Habitaressa. "Lopputulos on käytännöllinen ja esteettinen ja täyttää kilpailun teeman ja kaikki annetut arvostelukriteerit”, Koskinen kiteyttää voittajan valintaa.

Lähde uutiselle: https://habitare.messukeskus.com/nayttelyt/habitare-suunnittelukilpailu/

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Luku 21 visualisoituna
Yliopisto Julkaistu:

Aalto hyppäsi sijalle 21 maailmassa nuorten yliopistojen vertailussa

Times Higher Educationin ranking arvioi maailman parhaat alle 50-vuotiaat yliopistot.
Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.