Uutiset

Aalto-yliopiston opiskelijan idean pohjalta syntyivät Suomen olympiajoukkueen asut Tokion kisoihin

Luhta Sportswear Company ja Aalto-yliopisto suunnittelivat yhteistyössä asut Tokion kisoihin 2021.
Icepeak_Tokyo_olympic outfit
Kaikki kuvat: Luhta Sportswear Company

Suomen olympiajoukkueen urheilijoiden asut Tokion kisoihin 2021 ovat syntyneet yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa. Luhta Sportswear Company järjesti malliston idean löytämiseksi kilpailun, ja voittaja pääsi työstämään mallistoa yhteistyössä Luhdan kansainvälisesti tunnetun tuotemerkin Icepeakin asiantuntijoiden kanssa.

”Me Aallossa pyrimme ruokkimaan opiskelijoidemme itsenäistä kykyä luoda omaa näkemystä ja omaperäistä visuaalisuutta. Luhta tunnisti tämän ja vei rohkeasti nuoren opiskelijan näkemystä eteenpäin toteutukseen. Tämä on hieno tapa tehdä uudenlaista yhteistyötä alan nuorten lupausten kanssa”, sanoo Aalto-yliopiston muotisuunnittelun professori Pirjo Hirvonen.

”Luhta on yksi Suomen suurimpia vaatesuunnittelijoiden työllistäjiä, ja vuorovaikutus alan koulujen kanssa on ollut meille aina tärkeää. Tokion kisojen tilanne oli pitkään epävarma, joten olemme todella innoissamme siitä, että pääsemme kuin pääsemmekin tuomaan tämän yhteistyön tuloksen kaiken urheilukansan nähtäville”, sanoo Icepeakin Brand manager Katja Laurema. 

Luhta toimittaa kaikki Suomen olympiajoukkueen urheilijoiden asut edustuskäyttöön, vapaa-ajalle, harjoitteluun ja lämmittelyyn itse urheilusuorituksen ulkopuolella. Ulkoasultaan hillityn pelkistetty mallisto edustaa suomalaisen designmaailman tyylikkyyttä yhdistettynä toiminnallisuuteen. Olennaista on myös yhteensopivuus japanilaisen estetiikkamaailman kanssa.

”Asujen suunnittelussa on otettu aidosti huomioon kansainvälisen huippu-urheilun vaatimukset sekä Tokiossa vallitsevat erityisolosuhteet. Kisamallisto on syntynyt ajan hermolla ja urheilijan pulssilla”, sanoo Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön varajohtaja ja kisatiimin päällikkö Leena Paavolainen.

”Se, millaista asua urheilija päällään kantaa, vaikuttaa myös siihen, mitä asun alla tuntee ja kokee. Kisavaatteet edustavat koko Suomen joukkueen ilmettä, ja jokainen urheilija vetää asut päälleen suurella ylpeydellä”, Paavolainen toteaa.

  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Alumni Tuomas Paananen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni Tuomas Paananen: ”Moni polku johtaa takaisin opintoihin”

Vihtiläislähtöinen Tuomas Paananen tiesi jo nuorena, että haluaisi yrittäjäksi.
Ryhmä ihmisiä vilkkaassa sisätilaisuudessa näyttelyosastoilla. Yksi henkilö pitelee kuppia ja puhuu elehtien.
Yliopisto Julkaistu:

Kasvun avaimet: Kansainvälistyminen tuo Suomeen osaamista, innovaatioita ja talouskasvua

Osaaminen on tulevaisuuden tärkein polttoaine, jota Suomi tarvitsee yhä enemmän myös ulkomailta. Aalto ja VTT ovat kansainvälistyneet vauhdilla, mutta osaajien juurruttamisessa Suomeen on vielä parannettavaa.
Syksyn keltaiset lehdet. Kuva: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus: Yrittäjyys tarjoaa naisille mahdollisuuden voimaantumiseen uran loppuvaiheessa

Ikääntyneet naiset, joilla on vähemmän työllistymismahdollisuuksia, voivat kääntää ikänsä eduksi.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Vuoden 2025 Oppimiskeskuksen asiakaskyselyssä esiin nousseita aiheita

Kiitos kaikille, jotka osallistuitte kyselyyn!