Aalto-yliopiston laboratoriot muuttuvat Mekatroniikan Sirkukseksi – Tästä on kyse

Mekatroniikan Sirkuksessa pääsee tutustumaan yliopistolla tehtävään tutkimukseen sekä opiskelijoiden omiin projekteihin. Tutkimus tarjoaa ratkaisuja myös ympäristölle.
Aalto University Mechatroic Circus & Jari Vepsäläinen

Otaniemen Puumiehenkorttelissa (Puumiehenkuja 5) järjestettävä Mekatroniikan Sirkus avaa tutkimuslaboratorioiden ovet torstaina 11.4.2024. Kaikille avoin tapahtuma järjestetään kello 10-14.

Karnevaalimaisessa tapahtumassa nähdään pääosin opiskelijoiden omia projekteja sekä yliopistolla tehtävää mekatroniikan tutkimusta.

”Aiempina vuosina meillä on ollut sirkustaiteilijoita. Viime vuonna muistan myös nähneeni kitaraa soittavan robotin”, Mekatroniikan professori Jari Vepsäläinen kertoo.

Tämän vuoden sisältöä Vepsäläinen ei vielä paljasta. Yllätyksiä on kuitenkin luvassa.

”Mekaanisia leijonankesyttäjiä tai norsuja ei kuitenkaan ole esitellä”, Vepsäläinen naurahtaa.

Aalto University Mechatronic Circus

Mekatroniikka määrittelee miten kone ajattelee

Vepsäläinen kertoo, että mekatroniikka on käytännössä nykyaikaista konetekniikkaa, jossa mekaaniseen koneeseen lisätään sähköä sekä älyä. Esimerkkinä Vepsäläinen nostaa autoteollisuuden.

”Koneteknisesti ajatellen perinteissä autossa painetaan kaasua ja se menee eteenpäin. Nykyaikaisessa autossa on tämän lisäksi useita lisäjärjestelmiä, kuten vakionopeudensäädin, jotka ovat mekatroniikkaa.”

Robotit ovat yksi mekatroniikan keskeisimpiä tutkimuskohteita, ja näiden parissa työskennellään paljon. Mekatroniikalla ja robotiikalla on kuitenkin Vepsäläisen mukaan hieno ero.

”Robotiikan voidaan ajatella antavan koneelle sielun, keskittyen siihen, että mitä se ajattelee ja päättää tehdä. Mekatroniikka puolestaan keskittyy robotin ruumiin suunnitteluun ja miten se ajattelee sekä miten se valmistetaan.”

Myös ympäristö on merkittävä teema mekatroniikan tutkimuksessa, jossa löydetään ratkaisuja kuinka laitteiden energiatehokkuutta voidaan parantaa ja pidentää näiden elinikää.

”Mekatroniikan avulla laitteista voidaan kerätä tietoa, jonka perusteella tiedetään, mitä kohtia laitteesta täytyy parannella.”

Mekatroniikan Sirkuksessa on luvassa miniluentoja, esittelykierroksia ja tietoa hakukohteista ja hakemisesta. Tarjolla on myös hernekeittoa. Ohjelman tarkempi sisältö päivittyy maaliskuun aikana.

Koululaiset ja opiskelijat ovat lämpimästi tervetulleita tapahtumaan. Opettajia pyydetään ilmoittamaan ryhmänsä tulosta Mekatroniikan Sirkukseen ennakkoon osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/C7EF4A4882DC353C

Teksti ja kuvat: Jani Ahosola

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa