Aalto-yliopiston kesäkoulussa ennätysmäärä osallistujia kesällä 2023

Kesäkoulun kursseille jätettiin yli 530 hakemusta. Suosituimmat kurssit olivat Self Leadership ja Radical Creativity.
A group of students sitting around a table
Kuva: Petri Anttila / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston kesäkoulun 2023 hakuaika on virallisesti päättynyt. Hakuaika alkoi 1. helmikuuta ja loppui 31. toukokuuta. Tänä vuonna kesäkoulun kurssitarjonta sisälsi ensimmäistä kertaa alempaan korkeakoulutasoon kuuluvia kursseja maisteritason ohjelmien lisäksi. Uudet kurssit herättivät huomattavaa kiinnostusta, ja hakemuksia tuli ennätykselliset 538 kappaletta. Maisteritason kurssien hakijamäärä kasvoi 36 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.

Aalto-yliopiston kesäkoulu vastaa kotimaisten ja kansainvälisten opiskelijoiden ja jatkuvien oppijoiden koulutustarpeisiin tarjoamalla sekä poikkitieteellisiä, kahden viikon kursseja globaalissa oppimisympäristössä että mahdollisuuksia kansainväliseen vaihtoon. Kurssin aiheet vaihtelevat virtuaalitodellisuudesta ja johtajuudesta biomateriaaleihin ja kiertotalouteen.

Kesällä kursseille osallistuu yhteensä 239 opiskelijaa. Hakijoista 388 pyrki kandidaattivaiheen kursseille ja 150 hakijaa maisteritason kursseille. Lisäksi kesäkoulu ottaa vastaan 27 vaihto-opiskelijaa rikastuttaen akateemista yhteisöä entisestään.

Kahdeksan kurssia kymmenestä on täysin loppuunmyytyjä, mikä viestii laajasta kysynnästä ja mielenkiinnosta. Tarjolla olevista kursseista Self Leadership nousi suosituimmaksi vaihtoehdoksi kandidaattivaiheen opiskelijoiden keskuudessa, kun taas Radical Creativity keräsi eniten hakemuksia maisteritason opiskelijoilta.

"Teimme tänä vuonna uusia lisäyksiä kurssivalikoimaamme lisäämällä kandidaattitason kursseja, ja iloksemme aiheet ovat saaneet positiivisen vastaanoton hakijoiden keskuudessa. On ollut hienoa huomata myös uuden maisteritason Radical Creativity -kurssin suosio. Kurssien valmistelussa on tehty valtavasti yhteistyötä Design Factoryn opettajien sekä Aallon Radical Creativity -tiimin asiantuntijoiden kanssa. Olemme iloisia voidessamme toivottaa tervetulleeksi monipuolisen opiskelijaryhmän tälle kurssille. Yhdessä sponsoritahojemme St1:n, Espoon kaupungin ja VTT:n kanssa pääsemme kuvittelemaan eri alojen vaihtoehtoisia tulevaisuuksia,” toteaa Laura Kitinoja, Aalto-yliopiston kesäkoulun projektipäällikkö.

Kahden viikon kurssien aikana opiskelijat tapaavat opintoalansa asiantuntijoita ja saavat käytännön kokemusta. Lisäksi joillakin kursseilla opiskelijat pääsevät luomaan yhdessä suomalaisten organisaatioiden kanssa ja työskentelemään tosielämän yritysten tapausten parissa tutkiakseen ja kokeillakseen innovatiivisia metodeja.

Laura Kitinoja, kesäkoulun projektipäällikkö

Monipuolinen ryhmä opiskelijoita

Hakijakunta on laaja-alainen ja hakemuksia tuli 43 eri maasta. Opiskelijoiden monipuoliset taustat takaavat monikulttuurisen ja osallistavan oppimisympäristön jokaiselle kurssille. Hakijaryhmä kattaa kuusi maanosaa, mikä osoittaa kesäkoulun kansainvälisen vetovoiman. Eniten hakemuksia tuli Kiinasta, Suomesta, Etelä-Koreasta ja Ranskasta vaihto-opiskelijoita lukuun ottamatta. Kanditason kurssihakemuksista 47% ja maisteritason kurssihakemuksista 40% tuli Aasiasta.

Aalto-yliopiston kesäkoulu tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden saada poikkitieteellinen ja rikastuttava koulutuskokemus kahden viikon ajan. Aalto-yliopiston kesäkoulun tavoitteena on edistää kannustavaa koulutusilmapiiriä sekä tarjota erilaisia sosiaalisia ohjelmia ja aktiviteetteja, jotka edistävät osallistujien välisiä verkostoitumista ja tutustuttavat heitä suomalaiseen kulttuuriin.

Ensimmäinen kurssi alkaa 3. heinäkuuta, ja kurssit jatkuvat elokuun loppuun saakka.

Students in front of Väre building of Aalto University campus

Aalto-yliopiston kesäkoulu

Aalto-yliopiston kesäkoulu tarjoaa korkealaatuisia akateemisia kesäkursseja ja -ohjelmia Aalto-yliopistossa.

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.
Opinnot Julkaistu:

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita