Aalto-yliopiston ja H&M:n yhteistyöprojekti saa jatkoa

Muotijätin designosasto toivottaa tervetulleeksi Aallon kolme muotoilun opiskelijaa.

Helmi Liikanen, Kristiina Hansen-Haug ja Netta Törmälä. Kuva Eeva Suorlahti

Aalto-yliopiston tekstiili- ja muotisuunnittelun opiskelijat kutsuttiin syksyllä mukaan projektiin, jossa heidät haastettiin suunnittelemaan kuosi- ja tekstiilimallisto valitsemalleen H&M:n asiakasryhmälle vuoden 2017 syksyn/talven mallistoon.

Projektin päätyttyä H&M palkitsi kolme opiskelijaa, Netta Törmälän, Helmi Liikasen ja Kristiina Hansen-Haugin, harjoittelujaksolla Tukholmassa, jonne he suuntaavat tulevana keväänä.

Projekti järjestettiin ensimmäistä kertaa viime vuoden syksynä, jolloin se toimi ponnahduslautana monelle muotoilun opiskelijalle, kuten H&M:lle palkatulle Laura Kunnakselle.

”Kokemukseni on ollut todella hyvä. Aloittaessani harjoittelun koin heti ensimmäisestä päivästä kuuluvani tiimiin. H&M on täynnä erilaisia mahdollisuuksia, ja positiivisuudella, ahkeruudella, nöyryydellä ja oma-aloitteisuudella pääsee siinä talossa pitkälle. Harjoittelu on myös loistava tilaisuus saada oikea työpaikka. Kevään jälkeen tein kuukauden visiitin Suomeen, minkä jälkeen palasin takaisin H&M-tiimiin”, Kunnas kertoo.

Helmi Liikasen taidonnäytteitä. Kuva Eeva Suorlahti

Tekstiili- ja muotisuunnittelun kärkeä

Yliopiston ja muotitalon yhteistyöprojekti tarjosi kaikkiaan 17 opiskelijalle mahdollisuuden luoda toimeksiannon mukainen eheä ja toimiva kuosimallisto ammattilaisten ohjauksessa.

”Projekti toteutettiin nyt toista kertaa tavoitteena vahvistaa suhdettamme Aalto-yliopiston kanssa ja löytää nuoret lahjakkaat printtidesignerit. Aalto on globaalissa mittakaavassa korkeatasoinen tekstiili- ja muotisuunnitteluyliopisto. Viime vuosi oli menestys, saimme Helsingin-finaalin jälkeen Aallosta tiimiimme 12 työharjoittelijaa. Olen iloinen, että osa heistä, kuten Laura Kunnas, työllistyi meille”, sanoo H&M:n edustaja Maria Olofsgård Jegéus.

Kristiina Hansen-Haugin taidonnäytteitä. Kuva Eeva Suorlahti

”Projektin jälkeen järjestämme korkeakoululla rekrytointihaastattelut, joihin voivat osallistua myös muut projektiin osallistuneet opiskelijat. H&M haastattelee myös alumnejamme ja opintojensa loppuvaiheissa olevia opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneita työpaikasta yrityksessä”, kertoo tekstiilisuunnittelun professori Maarit Salolainen.

Aalto-yliopistossa projektia on vetänyt professori Maarit Salolainen ja tiiviisti mukana projektissa ovat olleet tekstiilisuunnittelun lehtori Maija Fagerlund ja vaatesuunnittelun lehtori Ilona Hyötyläinen. H&M:ltä projektia veti suunnittelijoita työkseen rekrytoiva Maria Olofsgård Jegéus ja opiskelijoiden mentorina toimi printtisuunnittelija Rafaela de Campos.

Netta Törmälän taidonnäytteitä. Kuva Eeva Suorlahti

Lisätiedot:

Tiina Miettinen, H&M

Saara Koskinen, Aalto-yliopiston viestintä
p. 050 5943422

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.